Stát chce získat za zbytek akcií Škody Auto 12 miliard korun

22.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Státní Konsolidační banka již připravila návrh, jak postupovat při prodeji 30 procent <!-- #9 --> <a href="." oldjava="('/moduly/modulzprava_velky/napoveda.phtml?language=1&id_kod=9',243,420,'no')">akcií</a> mladoboleslavské automobilky

Státní Konsolidační banka již připravila návrh, jak postupovat při prodeji 30 procent mladoboleslavské automobilky. Představy státu o výnosu z prodeje minoritního balíku Škody Auto výrazně převyšují osmimiliardovou nabídku koncernu VW. Vysoký úředník Ministerstva financí, který si nepřál být jmenován, našemu listu sdělil, že cena požadovaná státem činí zhruba 12 miliard korun.

Akcie automobilky drží státní peněžní ústav Konsolidační banka. Její mluvčí Tomáš Krones včera uvedl, že materiál o postupu státu při prodeji Škody Auto, který vláda obdrží prostřednictvím Ministerstva financí, je již připraven. Cenové představy však odmítl komentovat.

To potvrzuje i náměstek ministra financí Jan Mládek: "Museli jsme návrh trochu více předělat a k projednání kabinetu ho dáme v dohledné době." S výnosem z prodeje Škody Auto kalkuluje Konsolidační banka (KOB) v projekci svého letošního hospodaření. Kvůli převedení 60 miliard rizikových úvěrů a cenných papírů z Komerční banky počítá KOB se ztrátou 35 až 50 miliard korun.

V patnáctimiliardovém rozdílu je podle generálního ředitele KOB Kamila Zieglera zohledněno několik vlivů. Na jedné straně může mít dopad ztráty z titulu převzetí úvěrů KB určité rozpětí, na straně druhé může pozitivně zapůsobit právě prodej Škody Auto či vyšší výnosy z realizace aktiv spravovaných touto státní bankou. Mládek však v této souvislosti upozornil, že od případného výnosu z prodeje Škody Auto je třeba odečíst zhruba pětimili

ardové náklady KOB na pořízení těchto akcií.

Diskuse o prodeji Škody Auto začaly loni na podzim. Odklad prodeje hájil především ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr s poukazem na to, že připravovaná výstavba motorárny zvýší hodnotu státního podílu. Naopak Mládek tvrdil, že "rychlému prodeji nestojí nic v cestě". Poukázal na skutečnost, že nejde o strategický podíl a není nutné, aby se stát podílel na fungování firmy a řešení mnoha komplikovaných otázek. Stejně tak ekonomové poukazovali, že přípa

dná "férová cena" bude v sobě zahrnovat i očekávaný pozitivní vývoj firmy.

Obrat Škody Auto za loňský rok by měl podle jejího mluvčího Milana Smutného dosáhnout zhruba 110 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o šest miliard. Prodej vozů dosáhl 385 tisíc kusů. "I když jsme prodali méně vozů než v roce 1998 a méně, než činily naše představy, výrazně stoupl odbyt dražších modelů," řekl HN Smutný. "Letos bychom chtěli určitě přesáhnout hranici prodeje 400 tisíc vozů, a dokonce si myslím, že v krátké

m horizontu budeme na hranici 500 tisíc vozů. Růst si společnost slibuje od pokračujícího exportního úspěchu octavie a rostoucího prodeje nového typu Fabia. Především v souvislosti s náběhem fabie přesáhly loni investice Škody do nových provozů deset miliard korun.

Zdroj: HN z 22. 2. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU