Internet je jako velký archiv. Pokud se v tom trochu vyznáte, můžete z něj dostat skoro cokoliv. I tu fotku z vašich osmnáctin, kdy jste běhali nazí po lese. A hádejte co – na 90 % procent personalistů si na internetu dohledává, co jste zač. A 69 % z nich už někdy odmítlo zájemce kvůli tomu, co našli. Takže… jak vypadá vaše internetová stopa?
Internetová stopa je obecný název pro všechno, co se dá o člověku najít na internetu. Nejedná se jenom o kompromitující fotografie, ale i posty z Facebooku, příspěvky pod zpravodajskými články, stránky, které jste likeovali a mnoho dalšího. Na hodnocení internetové stopy už vznikají i programy. Například stránka Five Labs odhaduje váš psychologický profil na základě postů na Facebooku.
Jak vypadá moje internetová stopa?
To zjistíte snadno. Otevřete si inkognito režim ve svém vyhledávači:
- Google Chrome – CTRL+SHIFT+N
- Mozilla Firefox – CTRL+SHIFT+P
- Internet Eplorer – CTRL+SHIFT+P
V tomto režimu jste odhlášeni ze všech svých sociálních sítí, internetových profilů, e-mailů apod. Prohlížeč ani nebere v potaz vaše minulé vyhledávání. Teď zadejte do Google, Seznam nebo jiného internetového vyhledávače své jméno. Uvidíte, co všechno vám vyskočí a v kterých příspěvcích se najdete. Stejně snadno si o vás může dohledat informace kdokoliv.
Proč je internetová stopa důležitá
V současné době má internetová stopa velký význam při procesu přijímání do nového zaměstnání. Někteří si dokonce myslí, že v budoucnu nahradí tradiční CV. Personalisté si totiž uvědomují, že CV je jenom holý sumář informací. Důležité je ale i to, jestli je člověk spolehlivý, jak zapadne do kolektivu atd.
Na osobním pohovoru se člověk může snadno stylizovat do určité role – spolehlivý, svědomitý, pracant atd. A pak na Facebooku sdílí posty: „Moje firma stojí za prd,“ což na firmu vůbec nehází pěkný obrázek. Když na to přijde váš šéf, máte problém. A když na to přijde váš budoucí šéf… no, tak to prostě váš budoucí šéf nebude. O takového zaměstnance nikdo nestojí.
Co tedy dělat?
Zmizet z online světa
Vaší první možností je zařídit to tak, abyste nebyli na internetu dohledatelní. Na Facebooku a dalších sociálních sítích si nastavíte patřičné soukromí. Když si vás šéf přidá do přátel, zablokujete ho, aby neviděl vaše posty. To vám ale nepomůže, pokud se budete účastnit internetových diskuzí, které využívají Facebookových komentářů.
Můžete si vytvořit internetové alterego – přezdívku, pod níž se budete přihlašovat na sociální sítě a webové stránky. Dáte si pozor na to, aby vás přátelé neoznačovali na nevhodných fotografiích. Navíc dohledáte a smažete všechny prohřešky z minulosti. Je to ale nepohodlné a náročné řešení. Navíc kontraproduktivní – když tolik personalistů sleduje internetové stopy, proč byste před nimi měli schovávat?
Pozitivní internetová stopa
Vaše internetová stopa nemusí být jenom negativní. Naopak. A má svůj význam. Na 68 % personalistů někoho najalo kvůli tomu, co o něm našli.
Ať už proto, že kandidát:
Na internetu vytvořil pozitivní dojem (39 %),
ukázalo se, že má profesionální kvalifikaci (36 %),
zjistilo se, že kandidát je skutečně kreativní (36 %),
nebo měl dobré reference (34 %).
A důvodů může být víc.
Online značka
Mnoho lidí si cílevědomě buduje svoji online značku. Chtějí působit jako experti v oboru, jemuž se věnují. Mají svůj vlastní blog. Účastní se nejdůležitějších diskuzí ve svém oboru. Mají profily na relevantních sociálních sítích. Pokud víte, že jednou chcete pracovat v určitém sektoru, přizpůsobte tomu svou internetovou stopu.
Můžete mít dva profily
- soukromý, kde vystupujete pod pseudonymem a nejste snadno dohledatelní,
- a oficiální, kde máte reprezentativní fotku a vystupujete tak, abyste se za to nemuseli stydět ani před vlastní babičkou.
Jak začít
Nejdůležitější je ujasnit si, jak chcete působit. Co chcete, aby si o vás lidi mysleli?
1) Sepište si vlastní žebříček hodnot. Stojíte si za tím, co jste napsali? Nemusíte se zalíbit všem. Levicově smýšlející člověk nenadchne pravičáka, ale řekněte si, chtěli byste pracovat pod někým, kdo nevyhovuje vám?
2) Máte mezi známými nějakého (polo)profesionálního fotografa? Dejte si s ním rande a nechte si od něj vytvořit sadu fotek, jimiž budete propagovat sami sebe. Ať je váš archiv rozmanitý. Jendou se vám bude hodit veselá fotka, jednou kreativní a jednou zase seriózní. Časem si ověříte, že rozmanitá fotokolekce je k nezaplacení.
3) Na jeden až dva odstavce si sepište krátký profil, kterým se chcete propagovat. Např. můj vypadá takto:
Vojta Žák
Když mi bylo 13, sestra mě vyzvala, abych napsal knihu. Tak jsem začal psát. Každý den jsem vstával v 6 ráno a hodinu jsem psal. Teď je mi 24 let. Jsem žurnalista, grafoman a vypravěč příběhů. Napsal jsem 3 knihy a řadu povídek.
4) Hotovo? Tak probrouzdejte internet a smažte z něj všechno, co nechcete, aby o vás lidi věděli.
Tak. Jste si jistí, že váš Facebook, oblíbené diskuzní fórum nebo třeba internetová seznamka na vás nevrhá negativní světlo? V tom případě je na čase budovat internetovou stopu, po níž toužíte.
Stopa podle vašeho gusta
V posledních letech nabývá na důležitosti LinkedIn – sociální síť zaměřená na práci. Pokud na ní ještě nemáte profil, vytvořte si ho. Personalisté ho využívají.
Pokud chcete být snadno dohledatelní, vytvořte si vlastní online vizitku! Já mám svoji například tady. Každé jenom trochu specializované povolání má dnes už vlastní webový portál nebo sociální síť. Napojte se na ně, sledujte ho, zapojujte se do diskuzí.
Pokud se nějakému oboru věnujete expertně, začněte o něm psát vlastní blog. Snáze se tak spojíte s profesionály v oboru. Pozor! Blogů je na internetu jako popelčiných hrášků. Psát si vlastní má smysl pouze za předpokladu, že lidem můžete skutečně nabídnout něco, co jinde nenajdou. Jinak se vám bude s blogem jenom těžko prosazovat. Máte-li vlastní portfolio, vystavte ho na internetu. Pochlubte se tím, co umíte.
A teď – všechny své oficiální profily propojte dohromady. Čím snazší bude pro personalistu vás najít, tím menší je pravděpodobnost, že bude rýt do hloubky a vyhrabe na vás nějakou špínu.