Nejvyšší výdaje za reklamu v Evropě loni mělo opět Německo, které vykázalo 18,246 miliardy eur, což je meziroční růst o čtyři procenta. Nejvyšší růst z vyspělých zemí zaznamenalo Portugalsko (16,2 procenta). Mezi postkomunistickými zeměmi byly nejvyšší výdaje 1,638 miliardy eur v Polsku, poté následovalo Maďarsko (649 miliónů eur) a ČR (343 miliónů eur). Vyplývá to z odhadů, které obsahuje studie Reklama a ekonomika marketingové společnosti IP Arbo.
Podle I
P za Německem následovala loni Velká Británie s 12,422 miliardy eur, Francie s 8,708 miliardy eur, Itálie s 6,541 miliardy eur a Španělsko s 4,739 miliardy, které se s meziročním růstem 9,3 procenta řadí mezi tři nejrychleji rostoucí trhy reklamy vyspělé Evropy.Z pěti postkomunistických zemí rostl nejrychleji trh reklamy v Rumunsku (o 38,9 procenta na 267 miliónů eur), které si růstový potenciál zachová i pro letošní rok. Podle odhadů IP Praha letos jeho výdaje do reklamy dosáhnou 363 miliónů eur, což představuje růst o 36 procent. Rumunsko by tak v celkových výdajích do reklamy letos předstihlo ČR. Letos by Polsko mělo mít 2,022 miliardy eur (růst o 23,4 procenta), Maďarsko 699 miliónů eur (růst o 7,6 procenta), ČR 357 miliónů eur (růst o 4,3 procenta) a
Slovensko 184 miliónů eur (růst o 3,6 procenta).ČR je tak podle odhadů IP Arbo nejpomaleji rostoucím trhem z postkomunistických zemí s růstem 1,9 procenta v roce 1999. Publikace Reklama a ekonomika je však zpracována v prosinci 1999, a jde tedy za rok 1999 o odhady. Podle údajů společnosti IP Praha z února však české výdaje do reklamy loni činily 12,655 miliardy korun, což je zhruba 352 miliónů eur a představuje to meziroční růst 2,7 procenta.
Letos má z vyspělé Evropy nejvyšší růst vykázat Rakousko (deset procent na 1,803 miliardy eur), Belgie (9,3 procenta na 1,772 miliardy eur) a Španělsko (8,1 procenta na 5,121 miliardy eur). Největší výdaje na reklamu dosáhne letos opět Německo (18,868 miliardy růst o 3,4 procenta).
Zdroj: HN z 24. 2. 2000