Průměrná měsíční mzda v Česku za rok 2014 byla dle databáze OECD 26 007 Kč měsíčně. U podprůměrné mzdy ve výši 67 % průměrné mzdy (17 425 Kč) a nadprůměrné mzdy ve výši 167 % průměrné mzdy (43 432 Kč) si vypočítáme celkové zdanění práce.
Výpočet zdanění práce
Veškeré daňové odvody ze mzdy zaměstnance v Česku tvoří zdravotní pojištění placené zaměstnancem, sociální pojištění placení zaměstnancem, daň z příjmu fyzických osob, zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem a sociální pojištění placené zaměstnavatelem. Součet všech těchto částek tvoří povinné daně. Zdanění práce je potom procentní vyjádření souhrnné daňové částky vůči mzdovým nákladům zaměstnavatele.
Praktický výpočet zdanění práce v Česku za rok 2014 (u podprůměrné a nadprůměrné mzdy)
Text |
Nízká mzda (33 % průměrné mzdy) |
Vysoká mzda (167 % průměrné mzdy) |
---|---|---|
Hrubá mzda |
17 425 Kč |
43 432 Kč |
Zdravotní pojištění placené zaměstnancem (4,5 % z hrubé mzdy) |
785 Kč |
1 955 Kč |
Zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem (9 % z hrubé mzdy) |
1 569 Kč |
3 909 Kč |
Sociální pojištění placené zaměstnancem (6,5 % z hrubé mzdy) |
1 133 Kč |
2 824 Kč |
Sociální pojištění placené zaměstnavatelem (25 % z hrubé mzdy) |
4 357 Kč |
10 858 Kč |
"Superhrubá mzda" (hrubá mzda x 1,34) (zaokrouhleno na sta nahoru) |
23 400 Kč |
58 200 Kč |
Daň z příjmu fyzických osob (superhrubá mzda x 15 %) |
3 510 Kč |
8 730 Kč |
Sleva na poplatníka |
2 070 Kč |
2 070 Kč |
Záloha na daň z příjmu fyzických osob (daň z příjmu - sleva na poplatníka) |
1 440 Kč |
6 660 Kč |
Čistá mzda obdržená na účet zaměstnance (hrubá mzda - soc. poj., zdrav. poj. a daň z příjmu) |
14 067 Kč |
31 993 Kč |
Veškeré daňové platby ze mzdy |
9 284 Kč |
26 206 Kč |
Mzdové náklady zaměstnavatele |
23 351 Kč |
58 199 Kč |
Zdanění práce (v %) |
39,8 % |
45,0 % |
vlastní výpočet autora
Jak je vidět z tabulky, tak za rok 2014 činil rozdíl v míře zdanění zaměstnance pracujícího za 1,67násobek průměrné mzdy a zaměstnance pracujícího za 0,67násobek průměrné mzdy 5,2 % (45,0 % - 39,8 %). Hlavním důvodem nízkého rozdílu je stejná 15% sazba daně z příjmu u obou zaměstnanců. V rámci členských zemí OECD je rozdíl v míře zdanění mezi zaměstnanci pracující za podprůměrnou mzdu a zaměstnanci pracujícími za nadprůměrnou mzdu v Česku 8. nejnižší.
Kde se liší zdanění nejvíce?
Z členských zemí OECD se nejméně liší celkové zdanění práce u zaměstnance pracujícího za podprůměrnou mzdu ve výši 67 % průměrné mzdy a zaměstnance pracujícího za nadprůměrnou mzdu ve výši 167 % průměrné mzdy v Maďarsku, Chile, Polsku, Estonsku, Japonsku, Koreji a Slovensku, ve všech těchto zemích je rozdíl v míře zdanění do 5 %. Nejvíce se zdanění liší zdanění práce liší v Irsku, Izraeli, Lucembursku, Portugalsku, Řecku, Itálii, Finsku, Velké Británii, Nizozemí a Austrálii, ve všech těchto zemí je rozdíl vyšší než 10 %.
V Evropě je zdanění práce vyšší
U nízkých i vysokých mezd je zdanění práce v evropských zemích vyšší než v mimoevropských zemích OECD. Hlavním důvodem je vyšší povinné pojistné placené zaměstnavatelem. Z důvodu nižších odvodů na povinném pojistném mají zaměstnanci v mimoevropských zemích OECD nižší sociální ochranu. Nemocenské dávky, důchody nebo podpora v nezaměstnanosti jsou v porovnání s předchozím příjmem v Evropě značně vyšší než v mimoevropských zemích světa.
Rozdíl v míře zdanění mezi podprůměrnou a nadprůměrnou mzdou (v zemích OECD, údaje za rok 2014)
Země |
Podprůměrná mzda (33 % průměrné mzdy) |
Nadprůměrná mzda (167 % průměrné mzdy) |
Rozdíl ve zdanění (v %) |
---|---|---|---|
Maďarsko |
49,0 |
49,0 |
0,0 |
Chile |
7,0 |
7,9 |
0,9 |
Polsko |
34,8 |
36,2 |
1,4 |
Estonsko |
39,0 |
40,9 |
1,9 |
Japonsko |
30,5 |
34,7 |
4,2 |
Korea |
18,9 |
23,2 |
4,3 |
Slovensko |
38,6 |
43,3 |
4,8 |
Česko |
39,8 |
45,0 |
5,2 |
Turecko |
36,0 |
41,7 |
5,7 |
Německo |
45,1 |
51,3 |
6,2 |
Kanada |
26,5 |
33,3 |
6,8 |
USA |
29,4 |
36,3 |
6,9 |
Dánsko |
36,4 |
43,6 |
7,2 |
Rakousko |
44,8 |
52,0 |
7,3 |
Švýcarsko |
19,5 |
26,8 |
7,3 |
Španělsko |
37,3 |
45,0 |
7,7 |
Slovinsko |
38,5 |
46,3 |
7,7 |
Mexiko |
14,7 |
22,5 |
7,8 |
Norsko |
33,9 |
42,6 |
8,7 |
Island |
29,1 |
38,0 |
8,9 |
Francie |
45,2 |
54,3 |
9,2 |
Nový Zéland |
13,4 |
23,1 |
9,7 |
Švédsko |
40,5 |
50,6 |
10,1 |
Belgie |
49,9 |
60,8 |
10,9 |
Austrálie |
22,4 |
33,4 |
11,0 |
Nizozemí |
32,1 |
43,1 |
11,0 |
Velká Británie |
26,4 |
37,5 |
11,1 |
Finsko |
38,4 |
49,7 |
11,3 |
Itálie |
42,4 |
53,8 |
11,4 |
Řecko |
35,7 |
48,0 |
12,3 |
Portugalsko |
35,0 |
47,5 |
12,6 |
Lucembursko |
30,4 |
44,6 |
14,2 |
Izrael |
13,7 |
29,5 |
15,8 |
Irsko |
22,1 |
39,6 |
17,5 |
Pramen: OECD, Tax Database, Taxation of Wage Income (2014)