Na vysoké škole nám říkali, že existují dva druhy studijních oborů. Profesní obory existují odjakživa a za jejich výstup lze považovat předem definované pracovní pozice. Typickým příkladem takových studií je medicína nebo práva. Druhým a v současnosti početnějším typem jsou obory neprofesní, jejichž uplatnění v praxi někdy končí paradoxem, že můžete být vším a nejste nikým. Tento stav ovšem funguje i opačně. Pro řadu povolání existují konkrétní studijní obory, které je nutné nebo doporučené studovat. Čím dál tím víc ale roste počet profesí, ke kterým bys studijní obory hledal marně, takže není nad praxi, vlastní rozum a chuť se učit. Podívej se na zajímavé profese, které by tě mohli bavit.
Copywriter
Jde v podstatě o pisálka nebo dokonce grafomana, který se doslova živí psaním textů všeho druhu. Ideálně jde o reklamní slogany, které zlidoví. Ve skutečnosti se jejich rozsah práce pohybuje od návodů, letáků, přes PR články a reklamy až například k přípravě kompletních obsahů pro webové stránky. Studovat můžete, co chcete, ale textařem se stanete nebo ne. Určitě ale pomůže nějaká ta čeština, žurnalistika anebo naopak něco techničtějších, ideálně IT. Copywriter totiž často v textech pracuje s analýzami klíčových slov, které by si tak mohl sám tvořit. V současnosti většina pisatelů pracuje na volné noze, protože stále ještě málo firem je chce nebo si je může dovolit platit na plný úvazek.
Designér laik
Pokud nepatříte k nemehlům, která nesvedou ani navléct nit do jehly, a rádi něco tvoříte, najdete možná uplatnění v oboru. Chtělo by to ale něco skutečně originálního. Dobrý nápad a kvalitní výroba vám mohou přinést místo mezi amatérskými designéry, kteří se tak rádi a často schází na různých fabion marketech. Můžete se stát designérem módy, šperků, tašek, doplňků nebo hraček. Stačí mí v malíku kreativitu, trochu matiky a ekonomiky. Pokud budete úspěšní, ani se nenadějete a budete mít e-shop a pravidelný příjem.
Speaker v rádiu
Rozhlasoví moderátoři patří v současnosti díky komerčním i alternativním stanicím k oblíbeným osobnostem. Na jejich popularitě má velký podíl právě zajímavá práce a její náplň. Čteš zprávy, komentuješ hudební žebříčky, máš svůj tematický pořad nebo třeba pouštíš hudbu na přání. Živíš se zkrátka tím, že posloucháš nejnovější tracky a sdílíš je s posluchači. Moderátora v rádiu z tebe studijní obor také neudělá. Určitě se ale může hodit studium žurnalistiky nebo mediálních studií. Některé vysoké školy ale provozují vlastní rádio, takže se do praxe můžeš dostat snadno a rychle.
Blogger
Další šance pro psavce. Ovšem v tomto případě je dobré vyznat se i v něčem jiném, než jsou pravidla českého pravopisu. Potřebuješ přeci jen o něčem psát. V tomto případě snad ani nemá cenu ztrácet studiem čas. Důležité je mít spíš bohatou fantazii a otevřenou mysl. Je už pak jedno, jestli budeš psát o výrobě domácích marmelád, kutilství nebo příhodách tvého psa. Pokud se rozhodneš někoho nebo něco pravidelně kritizovat nebo zveřejňovat momentky ze svého života, jsi na dobré cestě stát se o trochu známějším.
SEO analytik
SEO je jedním z hlavních faktorů, který v současnosti ovlivňuje podobu online marketingu a udržuje si okolo sebe auru nespásnosti. Jde o strategii, která významně pomáhá ve vyhledávanosti konkrétního webu, protože na tvůj dotaz ti předloží optimalizované stránky s relevantní odpovědí. SEO je jeden z přesně neohraničených pojmů, takže si klienti i firmy poskytující online marketingové služby vybírají SEO analytiky se zkušenostmi. SEO nelze vystudovat, jen se k němu při studiu přiblížit. Nejblíže k tomu má zřejmě informatika, ale bez vlastního přičinění z vás expert nebude.