Osud Avie závisí na tom, kdo koupí Daewoo

28.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nízká cena

Nízká cena. Díky té se podle odborníků drží nákladní automobily Avia stále na trhu. Prodej Avií přitom rok od roku klesá jak v tuzemsku, tak ve východní Evropě. Co do kvality, inovace a šíře servisu letňanská automobilka stále zaostává za konkurencí. Ani zahraniční partner nedokázal podle odborníků pozvednout prestiž podniku. Daewoo Avia skončila v hodnocení LN těsně za neratovickou Spolanou. Nedostala ani o mnoho bodů více než kopřivnická automobilka Ta

tra, která se několik let kvůli nadměrnému zadlužení potýká s existenčními potížemi.

Optimistické plány korejsko-rakouského konsorcia Daewoo Steyr z roku 1996 dosud nebyly naplněny. Firma Steyr dokonce z Avie již odešla, a vedení podniku se tak plně ujali Korejci. "Firma se stále nedokáže prosadit na západoevropských trzích. Jejím klíčovým teritoriem zůstává středoevropský region, který je poznamenán výrazným poklesem poptávky," říká Pavel Tomšů z burzovní společnosti PPF. Starý model náklaďáků Daewoo Avia

podle něj nedokáže konkurovat značkám Iveco, Star, Mercedes, MAN, Renault a DAF. Hospodářské výsledky a finanční sílu považují odborníci za nejslabší stránku Daewoo Avia. "Bez finanční výpomoci majoritního vlastníka by podnik nejspíš již zkrachoval. V roce 1998 dluhy převyšovaly vlastní jmění podniku 5,8krát," upozorňuje Libor Vinklát z Conseq Finance. V roce 1998 se firma poprvé po šesti letech dostala do mírného zisku.

Vydělala asi 11 milionů korun. To však odborníci nepovažují za obrat k úspěchu. "Neznamená to návrat do černých čísel. Výsledek totiž o 332 milonů vylepšilo rozpuštění dřívějších rezerv, určených ke krytí kursových ztrát," dodává Tomšů. Ani loňské výsledky patrně nebudou lepší. Ačkoliv si firma počátkem minulého roku naplánovala, že prodá pě

t a půl tisíce vozů, její prodej se znovu propadl na pouhých 2775 nákladních automobilů. "Za loňský rok je očekávána ztráta, protože tržby firmy výrazně poklesly na 2,8 miliardy korun," tvrdí Monika Matevová z firmy Cyrrus. Většina analytiků přitom připomíná, že hospodářské výsledky firmy ještě výrazně zlepšuje prodej osobních automobilů Daewoo, jejichž je Daewoo Avia výhradním dovozcem pro ČR.

Avie drží na trhu cena

Budoucnost Daewoo Avia závisí do velké míry na tom, jestli se fabrika dokáže prosadit s chystaným novým modelem. Vedení firmy tvrdí, že půjde o vůz plně konkurenceschopný i na západních trzích. Analytici ovšem připomínají, že se spuštěním jeho výroby firma již příliš dlouho otálí. "Termín uvedení nového vozu na trh byl již několikrát odložen,

nabral již roční zpoždění," říká Tomšů. "To, co drží nákladní automobily Avia na trhu, je pouze cena. Konkurence jim uniká jak nabízenou kvalitou, tak zajištěným servisem," soudí analytik firmy Sati Pavel Brejcha.

Velkou neznámou pro letňanskou automobilku zůstává také budoucnost jejího majoritního vlastníka. Jihokorejský koncern Daewoo Motor je po velkých problémech nyní na prodej. "Je pravděpodobné, že se rozdělí na dvě části, na výrobu osobních a nákladních aut. Výhrou by bylo, kdyby výrobu nákladních v

ozů koupila některá renomovaná automobilka a do Avie přišlo nové vedení s jasnou vizí," myslí si Vinklát.

Někteří analytici ovšem vidí budoucnost Daewoo Avia jako značně nejistou. O koncern Daewoo se totiž ucházejí přední světoví výrobci automobilů v čele s americkými firmami General Motors, Ford či DaimlerChrysler. "Případní kupci automobilové části koncernu Daewoo zatím neprojevovali o výrobu nákladních aut přílišný zájem," upozorňuje Vladislav Hrách ze Stratego Investu.

Zdroj: HN z 28. 2. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU