Tradiční průmyslové odvětví českého strojírenství zažívá rychlý ústup ze slávy. Čeští výrobci nákladních vozů v uplynulých deseti letech ztratili svoji pozici na východních trzích a obtížně hledají trhy nové. Výsledkem je strmý pokles výroby a prodeje nákladních vozů tradičních českých značek. Podíl českých výrobců na tuzemském trhu nákladních vozidel klesl loni na 33,53 procenta, přičemž v roce 1993 činil téměř 85 procent. Nejví
ce prodávanou značkou v ČR je stále ještě Daewoo Avia. Ta má jako jediná ze čtveřice českých výrobců zahraničního majitele, ale očekávaný efekt to zatím nepřineslo.Obrat čeká firma po zahájení výroby nového vozu AD 100, jehož premiéra se již několikrát posunula. V 80. letech se přitom ročně vyrábělo asi 17 tisíc avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. Tatra, někdejší největší světový producent terénních vozidel, na přelomu 80. a 90. let vyráběla a prodávala ročně více než 15 tisíc automobilů. Loňsk
á produkce činila pouze 1209 kusů. Výrobu nyní financuje vlastník firmy - Konsolidační banka. Společnost Truck International, dřívější Škoda Liaz, automobilka, která v 80. letech vyráběla ročně kolem 18 tisíc nákladních vozů, vyrobila loni jen 138 aut. Pro Truck International hledá od loňského roku silného strategického partnera Investiční a Poštovní banka. Její úsilí ale dosud žádné konkrétní výsledky nepřineslo.Dalším producentem nákladních vozů je tradiční pražská automobilka a výrobce převodovek Praga. Výroba automobilů však zabírá pouze menší část jejího výrobního programu. Nejvíce vyklidila pozice Avia (od roku 1996 Daewoo Avia), která v lednu 2000 ovládala 20,66 procenta oficiálního trhu proti 65,66 procenta v roce 1993. Na konci loňského roku to ješ
tě bylo skoro 28 procent.Zdroj: LN z 28. 2. 2000