Důvody pro změnu dodavatele elektřiny: Jen o cenu nejde

20.11.2015 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Domácností, které mění dodavatele elektřiny, pomalu ubývá. Při rozhodování, jakého obchodníka s energiemi vybrat, není rozhodující jen cena. Jaké hlavní motivy nás ke změně energetické společnosti vedou? A jak na to dodavatelé reagují?

Od ledna do října letošního roku změnilo dodavatele elektřiny necelých 154 000 domácností. Loni přešlo za stejné období k jinému dodavateli elektřiny na 225 500 odběratelů. Klesající trend počtu změn obchodníků s energií je patrný už několik let. Proměňují se přitom i motivy, které domácnosti ke změně dodavatele vedou. Na prvním místě už není nejlevnější nabídka.

Důvěra, historie a obchodní podmínky

Jinak řečeno, odběratel – ať už je to domácnost nebo firma – dnes žádá víc než jen nízkou cenu silové elektřiny. Zákazníci se před podpisem nové smlouvy na dodávky energií stále častěji ptají na obchodní podmínky, klientský servis nebo bonusy. Ukázal to průzkum společnosti Europe Easy Energy, který mezi odběrateli realizovala letos na podzim.

Z průzkumu vyplynulo, že kromě historie firmy zajímá odběratele i délka platnosti smlouvy, případné sankce nebo služby, které ke smlouvě získají navíc. „Dostát všem požadavkům klienta není snadné, proto jdou mnozí velcí dodavatelé cestou fixace zákazníků, třeba smlouvou na dobu určitou s víceletou fixací ceny, nebo její platnost automaticky prodlužují,“ dodal Zdeněk Mařík, energetický expert společnosti Europe Easy Energy.

Podle Lindy Beránkové ze společnosti E.ON je vedle ceny dodávky energie stále silnějším motivem ze strany zákazníků zájem o stabilní a spolehlivou dodávku i kvalitní zákaznický servis. „Oboje úzce souvisí s důvěrou v dodavatele, která může být dána jeho velikostí, spokojeností stávajících zákazníků i celkovým postavením na trhu,“ dodala.

Počet změn dodavatelů elektřiny

Rok Počet změn dodavatelů

2006

4 976

2007

25 644

2008

15 764

2009

54 089

2010

183 990

2011

374 258

2012

382 006

2013

287 059

2014

250 494

Zdroj: OTE

Bonusy a sjednocení produktů

Domácnosti nebo firmy, které si nového dodavatele energie vybírají, ho posuzují komplexně a vybírají mnohem pečlivěji. Na to konec konců odkazují i klesající statistiky změn dodavatelů. Mezi nejčastější důvody změny dodavatele patří podle Elišky Štefkové, ředitelky komunikačního centra společnosti Europe Easy Energy, kromě nižší ceny za dodávky energií hlavně vstřícné obchodní podmínky, perfektní klientský servis – například včetně zákaznické linky zdarma – a bonusy k nové smlouvě. Vítaným zvýhodněním je třeba bezplatná asistenční služba pro domácnost, věrnostní program anebo bonus plynoucí ze zřízení nové smlouvy.

Skutečnost, že cena není jediným kritériem při výběru energetické společnosti, potvrzuje i Barbora Půlpánová ze společnosti ČEZ. „Od zákazníků víme, že důležitou roli hraje také kvalita a rozsah produktů i služeb. Jedním z hlavních podnětů pro změnu dodavatele v poslední době je sjednocení různých komodit (primárně elektřiny a zemního plynu) pod jednoho dodavatele,“ dodala.

To potvrzuje i Roman Pauer ze společnosti Elimon, podle něhož se někteří zákazníci rádi obracejí jen na jednoho dodavatele. Většina dodavatelů přitom nabízí dodávky elektřiny i plynu. Někteří z nich při současném odběru obou komodit poskytují slevu – například společnost Elimon v rámci produktové řady Svěží dvojka, společnost Europe Easy Energy připravila zase produkt DUO.

Když odchází nespokojený zákazník

Změna dodavatele ale může mít i jiný rozměr – například nespokojenost se službami stávající energetické společnosti. Ne vždy ale může domácnost, které nevyhovuje cena, obchodní podmínky nebo jednání od energetické společnosti okamžitě odejít. Pokud je odběratel vázaný smlouvou na dobu určitou a podá výpověď k nesprávnému datu, může se vystavit sankcím v podobě peněžní pokuty. Proto před změnou dodavatele vždy prostudujte obchodní podmínky a smlouvy se stávající energetickou společností.

Štítky:

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ