59 procent z aktuální ceny benzínu a 54 procent z cen nafty v Česku podle prosincových dat Evropské komise tvoří daně. „Speciální zdanění dopravy je v ČR velmi vysoké z důvodu financování nedopravních potřeb, zejména státního rozpočtu. Je to systémová chyba, která má negativní dopady jak na ekonomiku, tak na kvalitu života obyvatel,“ kritizuje Ivo Rýc z Asociace financování infrastruktury pro mobilitu. I když ve zdanění pohonných hmot patří Česko v Evropské unii k průměru, tím, že se daním řidiči vyhnou, mohou výrazně ušetřit. A nemusejí se přitom pouštět do žádného nelegálního podnikání. Stačí využít CNG. Zákony totiž pro stlačený zemní plyn nastavily výrazně nižší hladinu spotřební daně. Řidiči sice z každého natankovaného litru stále odvádějí daň z přidané hodnoty, i tak je ale výsledná cena výrazně nižší. „Cenová úspora je i přes nynější nízké ceny tradičních paliv nezanedbatelná a dosahuje až 40 %,“ konstatoval předseda Asociace NGV Zdeněk Prokopec.
A statistiky přitom dokazují, že CNG je na vzestupu. Podle čísel Českého plynárenského svazu je tempo růstu takové, že za 15 let bude na českých silnicích jezdit 250 tisíc aut s pohonem na stlačený zemní plyn. „Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v C?R už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat. Rádi bychom, aby během příštích 5 let přibylo v C?R více než 100 dalších CNG stanic, aby již v roce 2030 bylo motoristům k dispozici celkem 300 stanic a aby palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v C?R,“ předpověděl místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (C?PS) Jiří Šimek. Na konci roku 2016 by podle něj mohlo být v C?R už 150 až 160 veřejných CNG stanic. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3 tisíce CNG vozidel, dnes už jich jezdi? u nás přes 12 tisíc. Za první polovinu letošního roku přibylo 2kra?t tolik CNG vozidel než v předešlých 2 letech vždy za cely? rok.
CNG přitom podle expertů mají i jinou výhodu než jen cenu. „Jsem přesvědčen, že na druhé místo hned za fosilní paliva se v dopravě zařadí CNG, jehož spotřeba poroste. Je vhodný i pro spalovací motory, jejichž vynález ze začátku 20 století, současný moderní vývojový stupeň i počty automobilů ještě nikdo nepřekonal. CNG je vhodné rovněž z ekologického hlediska, emise CO2 jsou nižší proti fosilním palivům o 30 %, oxidy dusíku až o 40 %. Proto automobilový průmysl začal vyrábět vozy na CNG sériově. Volkswagen, Fiat, ale i Mercedes nebo Ford vyrábějí již pro trh zajímavé série až 60 tisíc kusů ročně a i domácí automobilka Škoda začala dodávat oblíbené Octavie na CNG. Zvyšuje se též počet autobusů na CNG,“ přiblížil šéf komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.
A trendu se přizpůsobila i nákupní aliance Axigon, která více než deseti tisícům svých členů začala krom tankovacích karet na naftu nabízet i tankovací karty na CNG. „Naším cílem je dostat se na objemy, které všem našim členům umožní nákup CNG se slevou 2 Kč/kg. Soudě podle prvotního zájmu, tohoto cíle bychom mohli dosáhnout během několika málo měsíců,“ přiblížil ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković. Právě tankovací karty jsou přitom dalším způsobem, jak řidiči mohou šetřit. Je třeba je správně vybrat, protože v případě některých ještě doplácejí. Například právě nákupní aliance Axigon ale využívá toho, že její členové mají v součtu měsíční výtoč přes 700 tisíc litrů pohonných hmot. Díky tomu mohou dosáhnout u čerpacích stanic značky Shell na takzvané plošné ceny, které jinak pumpaři poskytují jen obřím firmám. A díky tomu tento týden členové Axigonu tankují za historicky nejnižší ceny od dob ekonomické krize v roce 2009 – 25,89 korun/litr –, přičemž průměrná cena v Česku je podle dat Českého statistického úřadu 29,29 korun za litr.