Chtěla bych se v tomto článku zamyslet nad problematikou komunikace žáka a jeho vyučujícího. Jak je všeobecně známo, každá menší či větší skupina má své slabší a silnější jedince.To platí i pro jednotlivé třídy jak základních, tak i středních škol. Na jedné straně jsou to tzv."šprti" a na druhé straně se objevují tzv."flákači".
Drzost žáka a jeho troufalost v dnešní době nemá mezí. Žáček dokáže svého vyučujícího nazvat všelijakými slovy, občas padne i nadávka. Zvyšování hlasu učitele žákům nebere opovážlivost, pomalu ale jistě se ztrácí autorita učitele i na základních školách. Někdy jde smělost mladých až do extrému, což je případ nedávno zesnulého učitele ze Svitav, kterého pobodal jeho učeň a který na následky zranění při převozu do nemocnice zemřel. Jsou i opačné případy, kdy si na žáčka učitel někdy i naprosto bezdůvodně zasedne a po celou dobu studia ho dokáže neskutečně dusit a dusit. Mohli bychom to nazvat i jakousi menší šikanou, protože oproti dospělému jedinci nemá slabší a slušně vychované dítě sebemenší šanci.
Poměry mezi samotnými žáky jsou problematikou samou o sobě. Vztahy této komunity svým způsobem závisí i na třídním učiteli, který má na třídu určitý vliv. Učitel by měl jít žákovi příkladem, měl by mu vždy podat pomocnou ruku, naslouchat mu, umět mu poradit nejen v okruhu studia, a měl by projevovat zájem o jeho názor. Měl by dát šanci všem jedincům projevit se a neupřednostňovat pouze vybrané jednotlivce. Ve většině škol se setkáváme s případy, kdy slabší a slušně vychovaný člen třídy je i učitelem "nenápadně" přehlížen a aktivně přidrzlá individua jsou učitelem spíše brána v potaz.
Zeptala jsem se dvou žákyň střední technické školy MO v Moravské Třebové, jaký názor mají na problematiku vztahu učitele a žáka. "Myslím si, že by se měl zvýšit počet mužů, kteří by zastupovali práci učitele, protože muž má přeci jen více přirozené autority než žena a dokáže uklidnit rozdivočelé studenty lépe než učitelka, která zvyšuje hlas a stejně ji nikdo neposlouchá. Samozřejmě záleží na jednotlivci, ve většině případů však platí, že muži prostě mají na teenagery větší vliv," řekla studentka 4. ročníku Veronika Coufalová. "Je to individuální," stručně odpověděla taktéž studentka 4. ročníku Ivana Michalíková. Zeptala jsem se i Vladimíra Havlíka, žáka základní školy v Olomouci, který zodpověděl můj dotaz následovně: "Učitelky jsou někdy pěkně nespravedlivé, hodně se to potom odráží v učení. Když si na vás někdo zasedne, není to nic příjemného a potom vám škola přijde jako hotové peklo. Myslím si, že každý žák by se měl umět ohradit, ale neměl by to přehánět. Obě strany by se měly snažit vyjít si navzájem vstříc."
Vycházet dobře se svým vyučujícím je důležitou součástí vzdělávání, zájem o jeho výklad a způsob podání učiva je jedna z nejdůležitějších věcí vůbec. Učitel by měl proto umět podat učební látku zajímavě a takovým způsobem, aby dokázal upoutat a udržet pozornost a nenudit. Neverbální komunikace je více zjevná než verbální. Učitel musí dávat pozor na tón i hlasitost svého hlasu, na gesta, která při svém výkladu někdy i nevědomky používá, na správný postoj a měl by udržovat oční kontakt s žáky. Není tedy jednoduché přizpůsobit se konkrétní mladé společnosti a uvést ji do oblasti svého vědění a naučit ji tomu.
Učitelé i žáci by se měli tolerovat navzájem. Vždyť bez učitele by nebylo žáka a bez žáka by nebylo učitele. Učitelé jsou tu na to, aby naučili
a žáci na to, aby se učili. Jak se říká,učený z nebe nepadá...
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.