Pane řediteli, s ohledem na pozitivní vývoj české ekonomiky se i lidé méně bojí půjčovat. Co tomu říkáte?
Ano, máte pravdu. Opravdu sami pociťujeme, že již v minulém roce začal opět zlepšující se trend a větší zájem o spotřebitelské úvěry. Nicméně jedno se oproti době před krizí určitě změnilo. Lidé jsou více opatrní. Zjišťují si informace o tom, zda je poskytovatel seriózní, férový a zda uvádí všechny nezbytné údaje. Domácnosti tak mají díky tomu jistotu, že nebudou platit skryté poplatky a přemrštěné úroky. Klient musí také sám zhodnotit, zda bude mít dostatek finančních prostředků na pravidelné splácení. Samozřejmě k tomu finanční instituce i my přistupujeme velmi zodpovědně a když klienta zamítneme, tak to znamená, že to je pro jeho dobro. Navíc s ohledem i na novou právní úpravu, která je v legislativním řízení, bude opatrnost na straně poskytovatele úvěrů ještě přísnější. Hlavním cílem zákona je větší ochrana spotřebitele a také vyčištění trhu od nepoctivých poskytovatelů půjček. Musím říct, že maximálně souhlasím s tímto zákonem.
Co to bude konkrétně znamenat?
Nový zákon byl měl přesně vymezit, jak máme posuzovat, jestli je žadatel schopen splácen úvěr. Dnes to funguje u neseriózních společností tak, že si dostatečně neprověří klienta a půjčí mu peníze i ve chvíli, kdy je zřejmé, že je nebude moci splácet. Nově by měla být tato úvěrová smlouva neplatná. Dnes platí to, že klientovi sice nejsou účtovány žádné pokuty ani úroky, musí ale okamžitě splatit celou částku. Tito lidé však již peníze mohli někde utratit a na vrácení by si museli půjčit jinde za ještě nevýhodnějších podmínek. Nově by měl nedostatečně prověřený klient splácet vypůjčenou částku podle svých možností bez úroků a dalších sankcí. Splátkový kalendář bude stanovený na základě dohody s věřitelem.
Na veškeré půjčování bude nyní dohlížet Česká národní banka. Jakou roli v tom bude hrát?
Česká národní banka bude usilovat o snížení počtu poskytovatelů a bude udělovat licence na půjčování peněz, což prokáže odbornou způsobilostí, dostatečným kapitálem a jasně definovanými procesy. Přesně jako si poskytovatel úvěru prověřuje bonitu a schopnost splácet klienta, taktéž tomu bude u dohled ČNB nad půjčovateli. Celkově se očekává, že dojde k poklesu ze zhruba 57 tisíc subjektů na stovky zprostředkovatelů. Samozřejmě to však bude i o tom, zda a kdy je zodpovědné si půjčit.
Lze to tedy nějak objasnit, kdy to je rozumné a kdy už ne?
Je to jednoduché. Promarněnou investicí není nikdy třeba investice do bydlení nebo rekonstrukce bytového zařízení. Taková finanční injekce totiž cenu nemovitosti zvyšuje a z dlouhodobého hlediska na ní naopak můžete vydělat. Každý však v dnešní době podlehne pocitu, že všechno, co chce, musí hned mít. Řada lidí se dostává do nebezpečného kolotoče dalších půjček na splacení půjček prvních. S úvěry je to ale stejné, jako s živly – mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem.
Na co si půjčují Vaši klienti?
Lidé si u nás nejčastěji půjčují peníze zejména na renovace bydlení, nákup automobilů, nákup elekrospotřebičů. Jedná se tedy o statky trvalé hodnoty. Samozřejmě jsou i tací, kteří získané peníze používají na krátkodobé či náhlé výdaje, jako je například rozbitá pračka, porouchané auto. Stále však věřím, že peníze do nákupu těchto spotřebičů či oprav jsou užitečnější než nakoupené dovolené či dárky na Vánoce.
Pokud si tedy klient ve Fair Creditu půjčí a dostane se do nečekané situace, kdy nemůže splácet. Co s tím?
Samozřejmě k tomu může dojít a my jako společnost se snažíme s klientem najít společné řešení. Je však nezbytné s poskytovatelem spolupracovat a neprodleně ho informovat o vzniklé situaci. Ukazuje to totiž, že i klient chce situaci řešit a většinou s poskytovatelem najde společné řešení a dohodnou se například na individuálním splátkovém kalendáři nebo případně na odkladu splátek.
A jak se dařilo Fair Creditu v posledním období?
Daří se nám dobře. Letošní leden začal velmi pozitivně a úspěchy máme i za celý minulý rok, kdy tomu tržní podmínky pomalu začaly nahrávat. Za rok 2015 Fair Credit poskytl úvěry ve výši 810 mil. Kč. Jsem rád, že se nám podařilo nejen vybudovat firmu na zelené louce, ale za těch několik i vybudovat velmi silnou, stabilní a funkční síť obchodníků po celé republice. Jsou to popravdě jejich úspěchy, protože veškerý klientský servis začíná a končí u našich obchodních zástupců.