Studii "Paying Taxes" publikuje Světová banka ve spolupráci PwC každoročně. Ve zprávě "Paying Taxes 2016" bylo hodnoceno celkem 189 zemí světa. Celkový index ovlivňuje celkové daňové zatížení v zemi, administrativní a časová náročnost plnění daňových povinností a celkový počet daňových plateb. Čím nižší daňové zatížení a méně daňových povinností, tím lepší umístění. Nejjednodušší daně jsou v Kataru, Spojených Arabských Emirátech, Saudské Arábii, Hongkongu a Singapuru. Na předních místech dále najdeme např. Kuvajt, Omán nebo Bahrajn. V uvedených bohatých zemích se vybírají daně minimálně, což celý systém výrazně zjednodušuje.
Čtěte také:
- Kolik zaplatí za rok 2015 na povinných daních živnostníci?
- Daňové přiznání za rok 2015 a sleva na poplatníka
-
Daňové zvýhodnění v daňovém přiznání za rok 2015
Hongkong a Singapur
Zatímco v ostatních zemích na předních místech se některé daně z příjmu vůbec neplatí, tak v Hongkongu a Singapuru, tedy nejvíce globalizovaných ekonomikách světa, se platí většina daní, ale jejich sazby jsou výrazně nižší než v ostatních vyspělých zemích světa. Např. v Hongkongu jsou zavedeny čtyři sazby daně z příjmu fyzických osob, a sice 2 %, 7 %, 12 % a 17 %, přičemž horní sazba daně platí až pro nadstandardní příjmy (nad cca 375 tisíc Kč). Firmy odvádí na dani z příjmu právnických osob 16,5 % z daňového základu. Na sociálním pojištění odvádí zaměstnanec 5 % z hrubé mzdy a zaměstnavatel dalších 5 % z hrubé mzdy. Nízké daně a odvody však znamenají např. i nižší úroveň v penzi, kdy státní penze v obou zemích je výrazně nižší než v členských zemích EU.
Vysoká efektivita při vyšších daňových sazbách
Na předních místech se však nachází i v severských zemích (Dánsko, Norsko, Finsko a Švédsko), kde se vybírají při srovnání mezi zeměmi OECD nadprůměrné daně. Důvodem je srozumitelnost a jednoznačnost daňové soustavy a poměrná jednoduchost plnění daňové administrativy přes internet. Vyšší daňové zatížení v těchto zemích je kompenzováno daňovou jednoduchostí. Daňové povinnosti zaberou místním firmám méně času než v ostatních zemích EU. Daňová jednoduchost hraje v místních daňových systémech důležitou roli. O úrovni podnikatelského prostředí však nerozhodují jenom daně, velmi důležité jsou i další aspekty jako je např. vzdělanost obyvatel, fungování justice nebo celkové ekonomické prostředí, přičemž členské země EU v nich patří ke světové špičce.
Nízké daně pomáhají byznysu, v EU však mají své hranice
Snižovat daňové zatížení v členských zemích EU je poměrně složité, neboť státní zajištění občanů v případě nemoci, nezaměstnanosti nebo penze je v porovnání s ostatními zeměmi světa vysoké. Propracovaná sociální politika je náročná na daňové zdroje, proto bude v členských zemích EU vyšší daňové zatížení než v ostatních zemích světa. Členské země EU se však snaží celou administrativu spojenou s placením daní zjednodušovat a zefektivňovat. Firmy i podnikatelé oceňují veškeré kroky směřující ke snižování povinné daňové administrativy.
Složitost daní v zemích OECD
Nejjednodušší daňová legislativa z členských zemí OECD dle publikace "Paying Taxes 2016" (The Worldbank and PWC) je v Irsku (6. místo celkově), Kanadě (9. místo), Dánsku (12. místo), Norsku (14. místo), Velké Británii (15. místo), Finsku (17. místo), Švýcarsku (19. místo), Lucembursku (21. místo), Novém Zélandu (22. místo), Nizozemí (26. místo), Koreji (29. místo), Estonsko (30. místo), Chile (33. místo), Slovinsku (35. místo), Islandu (36. místo), Švédsku (37. místo), Austrálii (42. místo), USA (53. místo), Polsku (58. místo), Španělsku (60. místo), Turecku (61. místo), Belgii (63. místo) a Portugalsku (65. místo). Nejsložitější daňová legislativa z členských zemí OECD je v Řecku (66. místo), Německu (72. místo), Slovensku (73. místo), Rakousku (74. místo), Francii (87. místo), Mexiku (92. místo), Maďarsku (95. místo), Izraeli (103. místo), Japonsku (121. místo), Česku (122. místo) a Itálii (137. místo).