Merkelová již před šesti lety naznačovala, že i díky vládní podpoře by počet elektromobilů v Německu měl do roku 2020 dosáhnout jednoho milionu. Jen pro ilustraci za loňský rok se u našich západních sousedů prodalo pouze 23,5 tisíc elektromobilů, díky čemuž se jejich celkový počet na tomto trhu rozrostl na 50 tisíc. Všechno to jsou čísla na hony vzdálena oficiálním vládním cílům a je tak zřejmé, že se dříve uváděné vládní predikce nemůže za stávajících podmínek podařit naplnit. Až příliš dlouho trvalo, než byly přijaty subvence, bez nichž nedává pořízení elektromobilu pro drtivou většinu spotřebitelů ekonomický smysl.
- Čtěte také: Německo bude dotovat nákup aut s elektrickým pohonem.
Nejvíce by ze zavedení dotací měla těžit automobilka Renault se svým velmi úspěšným elektromobilem Zoe, dále pak Volkswagen s minivozem e-Up!, BMW s elektromobilem i3 či Nissan s modelem Leaf. Zapomínat samozřejmě nejde ani na Smart z koncernu Daimler, který v současnosti dominuje německému trhu s elektromobily. Dotace nejspíše podpoří i americkou automobilku Tesla Motors, která se chystá i v Evropě prodávat svůj prozatím nejdostupnější Model 3.
Německá vláda nově zvažovanými dotacemi dává konečně najevo, že svůj závazek na podporu trhu s elektromobily bere skutečně vážně. Zahájit podporu finančními úlevami je prvním a nejdůležitějším krokem k tomu, aby se Němci začali skutečně zajímat o modely s elektrickým pohonem. Vždyť podle výzkumu autoklubu ADAC je jen zlomek řidičů při současných cenách ochotno upřednostnit nákup elektromobilu před vozem s konvenčním pohonem. Dokonce téměř polovina Němců nehodlá zaplatit za elektromobil ani o eurocent navíc oproti dieselovému vozu, natož aby platili navíc tisíce eur.
Příkladem úspěšného zavedení dotací pro podporu elektromobilů je Norsko. Zde se podíl prodejů vozů s elektrickým pohonem na celkových prodejích pohybuje nad 20 %, což je s přehledem nejvyšší číslo v rámci celé Evropy (druhé je až Nizozemí s 10 %). Za úspěšným rozvojem trhu s elektromobily v Norsku stál hned celý mix podpůrných opatření. Vedle přímých dotací sehrálo největší roli osvobození nákupu vozu s elektrickým pohonem od daně za pořízení automobilu, která je v Norsku jinak extrémně vysoká. Seveřanům se tak vyplatí koupit e-Golf za cenu 27,5 tis. EUR oproti jeho standardní naftové variantě, která včetně daně vychází až na 35 tis. EUR. Řidiči elektromobilů jsou v Norsku navíc osvobozeni od poplatků za parkování či od mýtného na mostech a tunelech.
Kromě Norska se mohou Němci inspirovat také ve Francii, kde jako velmi silná pobídka pro spotřebitele působí i šrotovné v objemu 10 tis. EUR. Na tyto peníze má nárok každý, kdo se rozhodne pro nákup elektromobilu a zároveň nechá ekologicky zlikvidovat svůj dieselový vůz starší čtrnácti let. Za zvážení jistě stojí další úlevy, jako například povolení vjezdu do míst, která jsou konvenčním vozům zapovězena např. historická centra měst. Pokud se něčím z vyjmenovaného německá vláda inspiruje a přidá to k představeným dotacím, může výrazně navýšit počty elektromobilů na silnicích. Jednoho milionu do roku 2020 se však dle mého názoru dosáhnout nepodaří. Roční prodeje elektromobilů by se totiž musely v nejbližších letech vždy zdvojnásobit.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus