Řidič, kterému zaměstnavatel dlužil na výplatě, se rozhodl pro nešťastné řešení situace. S tankovací kartou se postavil před čerpací stanici, kde nabízel nákup pohonných hmot za poloviční cenu. Skončil na policii. Nepoctivá obsluha jiné čerpací stanice zase na pražském okruhu namontovala k platebnímu terminálu kameru, která snímala zadávání PINu. Jednoho z řidičů následně okradli o peněženku, a než došlo k zablokování karty, zloději si nakoupili v hodnotě 15 000 korun. I tuhle záležitost vyšetřovala policie, která odhalila gang podvodníků. To jsou jen dva případy zneužití palivových karet, které řešil klientský servis nákupní aliance Axigon, jejíž řidiči měsíčně natankují miliony litrů pohonných hmot po celé Evropě.
V kolika případech se někdo pokusil použít k nepoctivému obohacení kartu, která měla firmám původně sloužit k palivovým úsporám, statistiky neříkají. Nerozlišuje se totiž, zda se jedná o bankovní kartu, nebo prostředek bezhotovostní platby za pohonné hmoty. V případě zneužití tankovacích karet se jedná o neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku. Podle policejních statistik však jen vloni policie vyšetřovala více než 7 200 případů neoprávněného držení platební karty se škodou, která se vyšplhala celkem na 187 milionů korun. A to jen v rámci Česka.
Tankovat s palivovou kartou je nejbezpečnější. A s dohledem
Tankovací karta je však podle expertů i tak zdaleka nejbezpečnějším způsobem, jak firemním řidičům jejich nadřízení mohou umožnit platit za pohonné hmoty. Společnosti by ale měly vědět, jak si vybrat správnou službu. „Kvalitní služba krom samotné funkčnosti tankovací karty zahrnuje i dohledové centrum, které čtyřiadvacet hodin denně transakce na kartách monitoruje, a pokud se nějaká z nich zdá odborníkům podezřelá, okamžitě se ji snaží ověřit. Jestliže má například klient neobvyklá zahraniční tankování – ať už větší frekvencí či částkou – či tankuje na stanicích, kde se v minulosti vyskytly problémy, může to znamenat, že se karty zmocnil podvodník,“ popsal mechanismus ředitel zákaznického servisu Axigonu Karel Mikeš. Kartu lze podle něj po konzultaci s klientem jednoduše zablokovat. Klíčové ale je, aby někdo odhalil, že je pro to důvod.
Experti také upozorňují, že management firem může pracovat s nastavením limitů na tankovacích kartách. „Tím lze omezit, kolik peněz je držitel karty schopen utratit za určitý čas, což opět zvyšuje bezpečnost plateb tankovacími kartami,“ konstatoval Mikeš. Bez nastavení limitů mohou přitom podobné podvody firemní konto vyluxovat poměrně rychle. Stačí jediná takto naplněná nádrž kamionu a škoda se šplhá k padesáti tisícům korun.
Firmy přitom musejí počítat s tím, že pachatelé krádeží v některých případech jezdí přímo v kabinách firemních kamionů. „Víme i o případu, kdy řidič kamionu nakoupil kartou ve velkém zásoby cigaret a značkového alkoholu na stanicích. Zboží následně pod cenou prodával, a tím způsobil majiteli firmy nemalou škodu. Tankovací karty, jež nabízíme našim členům, umožňují nastavit kategorii zboží, které lze kartou zaplatit. Klientům doporučujeme vybrat kategorie umožňující platbu pouze za PHM, mytí vozidel a mýta. Vzhledem k tomu, že většina firemních vozidel jezdí na naftu, dají se karty omezit i tak, aby se nedaly zneužít na nákup Naturalu do osobních vozidel,“ uzavírá Mikeš.
I přesto, že je většina řidičů poctivých, mohou nelegální byznys nevědomky usnadnit. Třeba tak, že si PIN, který by měl chránit přístup k firemním penězům, lepí přímo na kartu. Proti tomu opakovaně a mnohdy marně varují policisté. Podle nich je jedinou prevencí zneužívání platebních karet jejich ochrana majitelem. Je tedy velmi důležité kartu a její PIN vždy uchovávat odděleně a PIN nikomu nesdělovat. Karta se totiž může stát kořistí gangů, které vykrádají kamiony na odpočívadlech, často za pomoci plynů, jejichž vstříknutím do kabiny řidiče uspí. V takovém případě by byla karta opatřená PINem zásadním problémem. Dobu mezi krádeží a odhalením si navíc zloději mnohdy prodlouží tak, že kartu pouze vymění za jinou už zablokovanou.
Zdroj: Axigon