Letos v období od ledna do března se republice registrovalo 53 nových elektromobilů. Vyplývá to ze statistiky Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP). Nejvíce lidé kupují auta Wolksvagen e-UP, Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla model S. Podle předsedy ASEP Jaromíra Marušince přispěly k popularitě hybridních vozů média i marketing.
A skokový nárůst lze očekávat také v budoucnu. Po Německu se totiž nákup automobilů chystá podpořit Česká republika. Ministerstvo životního prostředí totiž plánuje v druhé polovině letošního roku vyhlášení programu na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon pro municipality, kraje a obecně prospěšné společnosti, a to jak na vozidla s pohonem CNG, tak plug-in hybridy a elektromobily s celkovou alokací 150 milionů korun. U CNG uvažujeme o podpoře 50 tisíc, u plug-in hybrid 100 tisíc a u elektromobilů 150 tisíc korun. Dotace by se měly vyplácet na nová osobní auta a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny,“ informovala zástupkyně mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.
Rozvoj elektromobilů na českém trhu vítá ministerstvo průmyslu a obchodu. „Podporujeme demonstrační projekty v podnikatelském prostředí, kde je hrazen pouze určitý rozdíl ceny elektromobilu vs. konvenční automobil. Tato podpora byla vyhlášena v rámci Výzvy programu Nízkouhlíkové technologie, který je financován z evropského fondu regionálního rozvoje. Podpora je určena pouze pro podnikatelské subjekty,“ sdělil Ondřej Tomšej z ministerstva průmyslu a obchodu, který má na starosti projekty.
Dobíjecí stanice stále přibývají
Výzva na podporu nízkouhlíkové technologie byla vyhlášená na konci roku 2015. Jejím cílem je nejen zvýšit množství elektromobilů na českých silnicích, ale také rozšířit po republice dobíjecí stanice. Podnikatelé mohou dosáhnout až na sedmdesátiprocentní příspěvek, maximální roční příspěvek na jeden projekt je pět milionů.
K obrovskému rozšiřování dobíjecích stanic se připravuje ČEZ, který například na konci dubna otevřel stanoviště pro elektromobily v Teplicích. Dobíjecí stanice vybavil standardem Mennekes a parametry dobíjení 32 A/ 400 V i „běžnou“ domácí zásuvkou na 16 A/ 230 V je k dispozici na označeném místě v areálu krytého parkoviště Galerie Teplice na náměstí Svobody přímo v centru města. „Umístění dobíjecí stanice v Galerii Teplice spadá do naší koncepce, kdy stanice normálního dobíjení, tedy s maximálními parametry 32 A / 400 V naistalujeme v blízkosti obchodních a zábavních center. Majitelé elektromobilů mohou tedy dobu potřebnou k dobíjení efektivně využít k nákupům či návštěvě kina,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Výrazně podpořit nákup elektromobilů se nově rozhodli v Německu. Při nákupu nového čistě elektrického vozu dostane řidič prémii čtyři tisíce eur, při nákupu hybridního auta tři tisíce eur. O náklady na nákupní prémie se podělí stát a automobilky. Má to ale jeden háček. Nárok na dotaci budou mít pouze lidé, kteří si zakoupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60 tisíc eur. K nákupu se tedy nabízí spíše menší vozy jako Volkswagen e-Golf či BMW i3, které stojí kolem 35 tisíc. Nejlevnější model vozu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV stojí přes 23 tisíc eur. Ministr dopravy Alexander Dobrindt odhaduje, že vyhrazený rozpočet na prémie ve výši 1,2 miliardy eur bude stačit na nákup asi 400 aut. Elektrických aut je nyní v Německu 25 tisíc, hybridních 130 tisíc. Německá vláda chce docílit, aby do roku 2020 jezdilo po německých silnicích milion takových vozů.
Vývoj nových technologií pro elektromobily
Aby se ještě zvýšil zájem po elektromobily, podpořila Evropská unie miliony eur nové projekty pod názvem OSEM-EV a 3Ccar,jehož cílem je zlevnit i zefektivnit elekromobilitu a zvýšit její spolehlivost. Projekty poběží do roku 2018 a Evropa se tak stane místem nepřetržitého vývoje technologií pro výrobu elektrických vozidel. Součástí vědeckého týmu jsou i odborníci z Vysokého učení technického v Brně. „Plně elektrické automobily jsou fakticky jedinou možností, jak využít obnovitelných zdrojů energie v automobilovém průmyslu. I když jsou již komerčně dostupné, jejich použití zůstává stále omezené. Nové technologie v oblasti elektroniky, mikroprocesorů a algoritmů jsou nadějí pro to, aby se elektromobily staly běžným dopravním prostředkem,“ vysvětluje Pavel Václavek, vedoucí výzkumné skupiny z CEITECu VUT. Rozpočet projektu je stanoven na 54 milionů euro. Projekty patří mezi dvanáct nejvýznamnějších výzkumných projektů v Evropě vůbec.
Statistika Asociace elektromobilového průmyslu (údaje se vztahují vždy začátku daného roku)
- 2012 - 75 elektromobilů v ČR
- 2013 - 172
- 2014 - 237
- 2015 - 423
- 2016 - 737