Heslo do online bankovnictví si většina Čechů aktivně nemění

12.05.2016 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Třetina Čechů někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému a pouze necelá pětina lidí si pro své nákupy vybírá výhradně online obchodníky s 3D Secure zabezpečením. To jsou jen některé nešvary, na které ČSOB přišla ve svém průzkumu. Šetření je součástí kampaně, kterou banka poukazuje na nástrahy číhající na klienty a jejich peníze nejen na internetu.

Finanční gramotnost Čechů je v této oblasti dlouhodobě na špatné úrovni. Jen čtvrtina dotázaných například ví, co je skimming. Nejhůř si vedeme, pokud jde o pohyb v online světě. „Téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že používání internetového a mobilního bankovnictví je bezpečné při dodržení základních pravidel. Právě v jejich dodržování však máme zásadní mezery. Nejslabším článkem je přitom vždy člověk. Stačí chvilka nepozornosti, aby se stal obětí důmyslných praktik zlodějů,“ popisuje Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB zodpovědný za řízení rizik. Průzkum však neodhalil jen nedostatky. „Existují i oblasti, ve kterých si vedeme poměrně dobře. Například, e-mail s žádostí o vyplnění citlivých údajů, jako jsou PIN nebo číslo karty, by rovnou smazalo 65 % dotázaných. Data by bez problémů vyplnilo jen necelé procento,“ dodává Kořínek.

V jiných oblastech jsme se ale stále ještě nepoučili. Konkrétně radu nedávat svou platební kartu z ruky jsme si zatím neosvojili. Třetina (32 %) dotázaných totiž přiznala, že někdy půjčila kartu někomu jinému. Tři čtvrtiny lidí kartu nosí v peněžence s ostatními doklady a hotovostí, a v případě krádeže by tak přišli o vše. Polovina (53 %) by navíc na krádež karty přišla až u pokladny, protože přítomnost karty v peněžence kontroluje pouze, když potřebuje zaplatit.

Co dalšího odhalil průzkum?

  •  heslo do internetového bankovnictví si aktivně mění jen 16 % osob, zbytek si jej nemění nikdy (44 %) nebo pouze, když je vyzve systém (40 %)
  •  své heslo do IB používá i pro přístup do jiných aplikací 15,5 % lidí 
  •  13 % Čechů přistupuje do IB tak, že si příslušnou stránku najde v prohlížeči 
  •  limity pro transakce si nikdy nemění 27 % dotázaných, 42 % si je nastavilo pouze jednou.

Zabezpečení chytrých mobilních telefonů

Na štíru jsme i se zabezpečením chytrých mobilních telefonů. Jako praktického pomocníka proto nyní ČSOB spouští mobilní aplikaci „NaAndroid“, která zkontroluje zabezpečení chytrého telefonu, jako PIN, zámek displeje, instalaci z neznámých zdrojů či rooting a pomůže nainstalovat vhodné bezpečnostní prvky. „Aplikaci jsme vyvinuli, abychom pomohli klientům zvýšit zabezpečení jejich mobilních zařízení. I když drtivá většina dotázaných používá chytrý telefon, zjistili jsme, že celá třetina z nich si přístup do svého telefonu nijak nechrání – nepoužívá heslo, ani zámek displeje s odůvodněním, že toto opatření zdržuje,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB a Ery Poštovní spořitelny. Aplikace „NaAndroid” je ke stažení na Google Play.

Pojištění proti internetovým rizikům

ČSOB proti nástrahám na internetu bojuje dlouhodobě. Před časem jako první na českém trhu spustila pojištění proti internetovým rizikům, které pokrývá nebezpečí nákupu zboží na internetu, zneužití platební karty a identity na internetu nebo poškození pověsti na internetu. Od představení produktu na začátku letošního roku ČSOB s klienty uzavřela více než tisíc těchto pojistek. V loňském roce pak banka spustila pro klienty ČSOB službu Smart klíč, která je alternativou k dosavadním SMS kódům potvrzujícím platby zadané v internetovém bankovnictví.

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ