"Ve srovnání s květnem loňského roku jsme zaznamenali 11procentní nárůst klientů, kteří využili na uhrazení ceny vozu některý z finančních produktů," uvedl Pavel Foltýn z Auto ESA. Hlavním důvodem volby úvěru je podle průzkumu snadná dostupnost půjčky (80 procent), nedostatek peněz v hotovosti a neochota čekat na našetření dostatečné částky (76 procent).
Autobazary AAA Auto v rámci svých 21 center v Česku zaznamenaly ještě vyšší nárůst úvěrů. "Podíl klientů, kteří si v rámci naší sítě pořizují vozy na úvěr, dosáhl již 50 procent. Jen za minulý rok to bylo přes 20 tisíc obchodních případů, letos očekáváme vzhledem k růstu prodejů číslo ještě vyšší," uvedla generální ředitelka AAA Karolína Topolová.
Pro zákazníky, kteří v minulém roce kupovali ojetý vůz, byly při volbě konkrétního úvěru nejdůležitější výhodné podmínky (19 procent) a nízká úroková sazba RPSN (roční procentní sazba nákladů), která byla rozhodující pro 17 procent klientů.
"Z toho je patrné, že v Česku je finanční disciplína podstatně jiná než před několika lety. Mladí lidé, kteří mají naspořené peníze nebo prostředky od rodičů, řeší úplně jiné priority, například bydlení nebo cestování. Při nákupu vozu část financí použijí na akontaci, zbytek ale investují jinam. V současné době už není navýšení při úvěru na nákup vozu tak dramatické, pohybuje se kolem sedmi procent," uvedl předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl.
Důvod nízkých úrokových sazeb v autobazarech je dán nejen větší ochotou finančních institucí půjčovat peníze, ale také tím, že poskytovatelé úvěrů uskutečňují u bank velké objemy obchodů a daří se jim proto dosáhnout na lepší podmínky.