Průzkum pojišťovacího trhu ukazuje, že pojišťovny nové produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém, v meziročním srovnání tak nemůžeme pozorovat výraznější změny. Můžeme však s jistotou říci, že z oblasti životního pojištění je nejrozšířenějším produktem investiční a rizikové životní pojištění a v oblasti neživotního pojištění se setkáme nejčastěji s pojištěním domácnosti, odpovědnosti nebo cestovním pojištěním. Některé pojištovny v nabídce stále zdánlivě zaostávají, avšak je tomu opravdu tak? „Termín, že některé pojišťovny zaostávají nemusí být přesný. Mnohé z nich neprovozují některá rizika vědomě, protože se jim ekonomicky nevyplatí. Větší pojišťovny tak mohou krýt případnou neekonomičnost z jiných typů pojištění a udržování těchto může být hlavně marketingová záležitost. Dalším argumentem je, že něktreé pojišťovny se speciaĺizují na určitý segment, a tak nemají motivaci dělat vše,“ vysvětluje situaci na trhu produktů a služeb Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů.
Trend určují kalkulátory cen pojištění
„Jednoznačným trendem posledních let je kalkulátor ceny pojištění, který ma cíl především pomoci klientovi se zorientovat v nabídkách a nastínit mu případnou cenu pojištění,“ uvádí Marek Čáp, vedoucí sektoru pojišťovnictví, který odpovídá za služby interního auditu a řízení rizik ve společnosti KPMG. U životního pojištění nabízí možnost vypočítat cenu přímo na webových stránkách pouze tři pojišťovny. Jinak je tomu u produktů neživotních, kde je tato služba daleko rozsáhlejší. A u kterých produktů se s kalkulátorem setkáme nejčastěji? Nejčastěji můžeme spočíst cenu cestovního pojištění a pojištění domácnosti nebo nemovitosti. Význam pro pojišťovny je logický. Pokud si klienti nebudou moci na webu pojišťovny sami zkalkulovat cenu pojištění, resp. nastavit parametry a především pojištění pak on-line i sjednat, pak klesá tržní potenciál dané pojišťovny. „To vše jde ruku v ruce zejména s přístupem k on-line řešení pro zprostředkovatelské firmy, jejich obchodníky i zákazníky. Boj o distribuci bude směřovat v budoucnu do technologií,“ dodává Tomáš Síkora. „Důležitým úkolem pojišťoven je rozvíjet nové formy on-line komunikace, neboť o vztah s existujícími i potenciálními klienty mohou snadno přijít s nástupem FinTech startupů, kterým moderní platformy pro digitální interakci umožňují vést s uživateli smysluplný a efektivní dialog,” podotýká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor IBM ČR.
Domácí mazlíčci jako symbol nové doby
V průběhu roku nastal nárůst pojištění domácích mazlíčků. Zatím hlavně psů a koček. „Toto zjištění nás velice zaujalo, protože doposud se tyto produkty a služby objevovaly jen minimálně a nárůst v minulém roce byl více než vysoký,“ říká analytička agentury Datank, Gabriela Šamanová. Čím si to můžeme vysvětlit? „Nejsem specialista na domácí mazlíčky, ale domnívám se, že to souvisí s poptávkou klientů a tím, že někteří „páníčci“ pečují o své mazlíčky více než o sebe. Mají tito páníčci životní pojištění?“ dodává s úsměvem Marek Čáp. U třech pojišťoven (ze sedmi), které tuto službu nabízejí, je možné dokonce sjednat pojištění online. Jde však spíše o současný a do budoucna nepříliš ekonomicky udržitelný trend a progresivní rozvoj můžeme čekat spíše u jiných druhů pojištění. „Podle mého názoru bude růst především pojištění odpověnosti za škodu. Jeho význam v souvislosti s postupným využíváním právních možností plynoucích z Nového občanského zákoníku. Dále to určitě budou kybernetická rizika a rizika spojená s ochranou dat,“ dodává Síkora. Jaroslav Peyerl z IBM je přesvědčen, že „se zlevněním všemožných senzorů dojde k praktickému nasazení pojistných produktů založených na měření a sběru dat, ať již v autopojištění (pojistné dle skutečného nájezdu a stylu řízení) nebo pojištění majetku („inteligentní“ budovy, domácnosti, aj.), kde real-time data poslouží k prevenci škod i v procesu jejich likvidace.“
Online „nikdy“ nenahradí osobní kontakt
Nejspíše nikoho nepřekvapí, že možnost sjednat pojištění online na webových stránkách případně přes infolinku pojišťovny je daleko častější u produktů neživotního pojištění. Nejčastěji je tímto způsobem sjednáváno cestovní pojištění, pojištění domácnosti a odpovědnosti. Méně často lze online uzavřít havarijní pojistku nebo pojištění úrazu. Meziročně nejvíce přibyla možnost online sjednání pojištění nemovitosti. Jak to však bude do budoucna s přechodem životního pojištění do online sféry? „V nejbližší době k tomu spíše nedojde. Pro komplexní životní pojištění není internet vhodný distribuční kanál. Domnívám se ale, že jednoduché rizikové životní pojistky mají budoucnost a najdou na internetu své místo,“ uvádí Marek Čáp. Podle předpokladů bude nová mladá generace za 10-15 let kupovat komoditní produkty hlavně on-line. „Znamená to, že kdo nebude budouvat on-line řešení a webové služby, bude mít konkureční nevýhodu. Nejde jen o přímý webový prodej, ale i o nástroje pro obchodníky. I vzhledem k ochraně spotřebitele bude nutné produkty více srovnávat a k tomu jsou on-line technologie jediným smysluplným řešením,“ uvádí Tomáš Síkora. Spoléhat však na okamžitý přechod do onlinu by byla pošetilost, avšak postupný přechod produktů a služeb do internetové sféry se dá očekávat nejen v oblasti pojišťovnictví. „Určitě to nebude revoluce, ale spíše evoluce. On-line u některých zákazníků přímý kontakt s člověkem nikdy nenahradí,“ dodává Marek Čáp. „Pojišťovny se proto potřebují připravit na neustále rostoucí objemy dat, která jsou a budou k dispozici, aby je mohly rychle a levně získávat, analyzovat a využít pro posílení své konkurenční výhody oproti novým, nezávislým hráčům, kteří budou z podstaty velmi přímočaří!“ uzavírá Jaroslav Peyerl.