Mladá fronta už uvedla nový web Euro.cz jako samostatnou aktivitu poté, co se část médií včetně deníku E15 přesunula k novému majiteli. Je Euro teď tím klíčovým produktem, který Mladá fronta vydává?
Euro je rozhodně vlajkovou lodí Mladé fronty. S tím souvisí i to, že bude dále expandovat, protože v dalším rozvoji Eura vidíme velkou příležitost. První věc, kterou jsme už představili, je nový web Euro.cz, který připravuje i nová redakce.
Museli jste redakci Euro.cz hodně obměnit?
Novou redakci jsme postavili proto, že dosud bylo Euro.cz součástí webu E15.cz, který se ale z Mladé fronty oddělil. Redakci Euro.cz vede Jiří Holuša, přišlo několik nových kolegů a přibíráme ještě další. Vedle toho vznikla nově připravovaná Euro TV, která je na web Euro.cz navázaná. Každý týden připravujeme tři debatní pořady, které moderují naši redaktoři, komentátoři a analytici. S Euro TV máme velké plány. Zatím nabízíme tři pořady týdně, ale ideálně bychom chtěli jejich počet zvýšit na pět týdně. Vidíme, že videoobsah je v současnosti úspěšný, určitě proto půjdeme cestou internetových videí.
Euro TV se primárně zaměří na témata ze segmentu ekonomika a finance, nebo budete chtít tematický záběr rozšířit i do jiných oblastí?
Témata z oblasti byznysu a politiky držíme, ale snažíme se je rozšiřovat například i o lifestyle, gastronomii, ale třeba i sport. Uvažujeme také, že do televize přivedeme nějakou známější tvář, která by její produkci zaštítila.
Kromě této tváře přijde do Euro TV ještě někdo?
Zatím ne. Využíváme našeho vlastního studia, které je plně vybavené, natáčíme na tři kamery. Najímáme si jen kameramany a techniky.
Pod značkou Euro se skýtá větší počet mediálních projektů. S jakými pokračujete dál?
Vedle tištěného týdeníku připravujeme i Euro 24, což je denní monitoring, určený do firem pro velké klienty a manažery. Je to placený projekt, který pro odběratele upravujeme i korporátně. Počet předplatitelů roste, ale myslíme si, že jsme ještě stropu nedosáhli. V těchto dnech zavádíme i Euro newsletter, což je klasický denní newsletter, adresovaný zdarma do emailových schránek odběratelů.
Jak už jsme uvedli, Euro bylo v rámci Mladé fronty součástí divize s deníkem E15. Nebudou vám teď některé aktivity chybět, např. eventy?
Nebudou, protože Euro má od svého založení eventy vlastní a s eventy E15 se nekřížily. Probíhaly tedy pod značkami obou titulů odděleně. Navíc eventy E15 se lišily od eventů Eura. Euro se soustředí detailně na určitou skupinu lidí, neformální setkání a networking. Nadále pokračujeme se značkou Euro setkání, eventy máme naplánovány do konce roku. Naším záměrem je více rozvíjet eventy na klíč.
Zmínil jste, že chcete Euro rozšiřovat. Co plánujete nového?
Máme v plánu několik novinek. V pondělí 6. Června již vyšlo Euro ve své nové podobě. Je to zásadní změna. Ani ne tak obsahová, jako spíš grafická. Podle mého názoru se časopis vizuálně posunul hodně na Západ. Redesign připravily dvě grafická studia, která se spojila. Jsou to mladí lidé z UMPRUM a myslím si, že výsledná podoba bude velmi zajímavá.
Po obsahové stránce ale o větší změny nepůjde?
Obsahově k podstatným změnám nedojde, stále si držíme svůj směr – neopouštíme investigaci a popisování procesů ve firmách. Dílčí obsahové změny nastanou, ale celkové vyznění a styl se nezmění. Nezmění se ani rozsah, ani prodejní cena. Budeme ale tisknout na novém papíře.
Co si od relaunche slibujete?
Stávající design časopisu byl už pět let starý a neodpovídal době, ve které žijeme. S obsahem časopisu jsme spokojeni, ale design chceme vylepšit tak, aby Euro mělo nejen nejlepší obsah, ale i nejlepší design. Naším cílem je oslovovat manažery v rozhodujících pozicích s příjmy nad 70 tisíc Kč. Nebudeme ustupovat od chytrého čtení, ale rádi bychom přilákali i mladší čtenáře.
Lze v dnešní době, pro kterou je typická stále sílící online a digitální konzumace, očekávat ještě zvýšení prodaného nákladu tištěného týdeníku?
Myslím, že náklad ještě zvýšit lze. Cílíme především na předplatitele, ale ve volném prodeji jsou ještě rezervy. Vidíme, že díky kampani, kterou teď máme, se prodané náklady zvyšují. Pondělí je naším stěžejním dnem na stánku a pro předplatitele, ale pro čtenáře elektronické verze jsme díky aplikaci Euro na víkend k dispozici už v pátek večer.
Redakce tištěného Eura zůstala po oddělení se od E15 zachovaná, nebo někdo odešel?
Z redakce nikdo neodešel, naopak někteří redaktoři přišli a ještě budou přicházet. Přišli Zdeněk Fučík z České televize, který dříve pracoval i jako zpravodaj ČT v New Yorku, a Ondřej Stratilík z Lidových novin. Budeme se ale ještě rozrůstat. Nějaké činnosti se s redakcí E15 překrývaly, ale není to pro nás žádný problém. Ten, kdo dříve psal komentáře do E15, je teď píše na web.
Kolik lidí přípravu Eura zajišťuje?
Redakce Eura má zhruba třicet lidí včetně grafiků.
S kterými dalšími značkami v rámci Mladé fronty budete ještě spolupracovat?
Pracujeme na redesignu a relaunchi Profitu, který nám zůstal. Na trhu stále vidím prostor pro časopis zaměřený na malé a menší podnikatele a živnostníky. Přestože se tak Profit snažil profilovat, ne vždy to zamýšlenému zaměření odpovídalo. Chceme proto Profit ještě více zacílit na menší podnikatele, kteří v současnosti stojí trochu stranou zájmu médií. V nové podobě půjde Profit do prodeje 13. června, zůstane měsíčníkem. Nadále pokračuje Business Info, což je společný projekt s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Naopak už s námi nepokračují Právo a Byznys a Strategie, které přešly do Serafico Investment.
Další podstatná věc je, že v online médiích jsme koupili server Finance.cz, což považuju za velmi dobrý nákup. Přestože s Euro.cz web spolupracuje a redakce se doplňují, nadále budou oba weby působit samostatně. Finance.cz čeká určitě relaunch a další vývoj, jehož podrobnosti si zatím necháme pro sebe.
Zvažujete ještě nějaké další tištěné tituly pod značkou Euro?
Připravujeme rozšíření o vydání speciálu Eura v čínštině s názvem „Esence – Pražský magazín“, v překladu Ting. Tento čtvrtletník poprvé vyjde 30. září, distribuován bude v Číně i v Česku. Jeho hlavním cílem je ukázat čínským turistům a čínským byznysmenům to nejlepší z Česka. Už dnes jsou Číňané pro obchodníky v Pařížské ulici nejsilnější skupinou zákazníků. Esence se ale nebude týkat jen lifestylu, bude mít silný byznysový rozměr a bude propagovat české firmy u potenciálních čínských investorů. Distribuovat budeme Esenci na leteckých spojích, v luxusních hotelích v Praze a ve vybraných čínských regionech. Máme už spoustu zájemců o inzerci a spolupráci na distribuci. Šéfem projektu je bývalý šéfredaktor měsíčníků ForMen a magazínu ZEN Jan Müller.
Proč jste se tak rozhodli?
Aktivita čínských podnikatelů se zvětšuje a předpokládáme, že čínské investice v Česku se ještě budou zvyšovat. První reakce, které máme z čínské strany, jsou velmi pozitivní. Tisknout budeme v Česku a do Číny vytištěný náklad dovezeme. Design připravují stejní lidi, kteří pracují na redesignu Eura.
Máte zájem vstoupit se značkou Euro i do jiných mediálních segmentů. Už jsme zmínili Euro TV…
Od června přijdeme se speciální edicí Euro kniha, kterou rozšíříme značku Euro. Vydávat můžeme nejen texty od našich autorů, ale chceme se spojovat i s publikacemi, které se týkají byznysu. Pokusíme se v takových případech zajistit práva a vydat knihu pod značkou Eura. První by mohla být už na konci června.
Ještě se vrátím k oddělení deníku E15 od Eura. Čistě teoreticky: neuvažujete o tom, že byste si deník k týdeníku znovu pořídili?
Nadále chceme rozvíjet náš denní produkt Euro 24, ale o klasickém deníku neuvažujeme. Doba není deníkům nakloněná. Plánujeme ale další speciály nebo spin-offy a do konce roku určitě rozšíříme počet titulů, které ponesou značku Eura. Na podzim vyjde například Euro Top Design. Připravujeme i nový lifestylový magazín a také luxusní produktový magazín na období vánočních nákupů.
Michal Půr, šéfredaktor Eura a pověřený ředitel divize Euro
Vystudoval obor politologie a mezinárodní vztahy na FSV UK. Svoji novinářskou kariéru odstartoval v roce 2003, kdy nastoupil do ČTK. Působil pět let jako bruselský zpravodaj či vedoucí zahraniční, domácí i ekonomické redakce. Čtyři roky byl externím komentátorem slovenského byznysového týdeníku Trend. Od podzimu 2013 působí v týdeníku Euro, kde se v létě 2014 stal šéfredaktorem.