Přípravy na dovolenou začínají několik dnů či týdnů před jejím začátkem. Rozhodně je důležité nezapomenout vyřídit záležitosti, které nesnesou odklad a pokud by zůstaly nevyřešené, hrozil by nějaký problém. „Důležitá je také domluva s kolegy, kteří budou pracovníka odcházejícího na dovolenou zastupovat. Je zapotřebí vyjasnit, které typy úkolů vyřeší sami, které počkají na návrat a kvůli kterým mohou případně zavolat v době dovolené,“ doporučuje Tomáš Surka, ředitel personálně-poradenské společnosti McROY Czech.
Zastupující kolegové by měli mít přístup ke všem informacím a potřebným kontaktům. Je také dobré informovat nejdůležitější klienty o svém odjezdu - buďto předem telefonicky, nebo nastavením automatické odpovědi v e-mailu, ve kterém se vyplatí uvést kontakty na zastupující kolegy.
Zůstat či nezůstat na příjmu?
Důležitou otázku řeší pracovníci během dovolené: Mají zůstat v dosahu mobilního telefonu a e-mailu? Anebo je lepší nečíst zprávy a přijímat pouze hovory od přátel a rodinných příslušníků? V chytrých telefonech mají dnes téměř všichni uživatelé nastavený e-mail, a jsou tak k zastižení téměř nepřetržitě. V takovém případě může být vypnutí datového připojení osvobozující.
Čím více se oprostíte od práce, tím více si odpočinete
Někteří lidé vypínají nebo přesměrují svůj telefon. „Každý si musí zhodnotit, do jaké míry si váží svého volna a jak dobře má nastavenou zastupitelnost, aby tyto kroky neovlivnily pracovní výsledky,“ říká Tomáš Surka. Platí však, že čím více ztratí během dovolené zaměstnanec kontakt se svou prací, tím lépe si odpočine.
Návrat do reality aneb není kam spěchat
Po návratu z dovolené je dobré nechat si alespoň jeden den volna na načerpání sil. Prvním pracovním krokem by mělo být určení priorit a cílů na první dny v práci, kdy bude třeba většího pracovního nasazení. „Při vyřizování e-mailů je dobré nejprve promazat nedůležité zprávy, které přišly do schránky. Jedná se o ty, které nevyžadují odpovědi, informační a propagační e-maily. Zároveň pracovník takto získá přehled o odesílatelích e-mailů a pak je podle důležitosti začne vyřizovat,“ radí Tomáš Surka. Je vhodné nejprve odpovědět klientům a až po vyřízení urgentních záležitostí začít věnovat čas dalším činnostem, dokud se zaměstnanec nedostane do běžného pracovního režimu.
Zdroj: McROY Czech