O internetovém obchodování vedou odborníci na marketing neustálé diskuze. Například TUESDAY Business Network pořádal BRANDstorming, který se mimo jiné věnoval budování značky e-shopu. „V České republice je nyní zhruba čtyřicet tisíc e-shopů. To z nás při přepočtu na obyvatele činí e-shopovou velmoc. Jenomže ne každý internetový obchod může bojovat o svého zákazníka jen nejnižší cennou. Co mohou dělat ty ostatní? Ty musí zákazníkovi přinést nějakou unikátní nabídku,“ míníl Matez Jindra z agentury Lovebrand.
Cestou k tomu, jak přinutit zákazníky, aby nakupovali trochu dráž, je podle Jindry takzvaná bezpečná volba. Prostě, aby lidé obchodování přes internet důvěřovali. Podstatné je budování důvěryhodné značky, což lze několika způsoby. Třeba vhodnou volbou názvu, který prodejce odliší. „Necpěte do vaší domény ani do názvu e-shopu klíčová slova – k ničemu vám to nepomůže, ba naopak. Budete pak mít například problém s ochranou takové značky, jejíž název bude příliš obecný,“ radil Jindra. Neméně důležité je podle něj také naslouchat zákazníkům.
Kontroloři odhalili klamavé jednání
Zvýšení důvěryhodnosti elektronickému obchodování ale rozhodně nepomohou nejnovější výsledky kontrol, které prováděli inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) v prvním čtvrtletí tohoto roku. „Kontroly potvrdily, že v oblasti elektronického obchodování přetrvávají nadále nedostatky spočívající zejména v klamavém jednání, kdy provozovatelé používají nepravdivou informaci, která může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil,“ přiblížil výsledky mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Inspektoři také často přišli na nedostatky v obchodních podmínkách internetových prodejců, kdy spotřebitelé nebyli řádně informováni o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, včetně údaje o tom, kde lze reklamaci uplatnit. „Z celkového počtu 308 provedených kontrol bylo zjištěno, že k porušení obecně závazných právních předpisů došlo při 255 kontrolách, což představuje 83 procent. V tomto období bylo pravomocně uloženo celkem 293 pokut v celkové hodnotě 1 592 000 Kč,“ dodal Fröhlich.
Internetovému obchodování kraluje Velká Británie
Elektronickému obchodování v Evropě dlouhodobě kraluje Velká Británie. V loňském roce dosáhla na B2C obraty ve výši 157,1 miliardy EUR a při průměrné roční útratě 3 625 EUR na e-zákazníka. Těch je ale paradoxně víc v Německu, kde on-line nakupování využívá 51,6 milionů oproti britským 43,4 milionům zákazníků.
„V České republice vloni přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než 6 milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” doplňuje výkonný ředitel Asociace pro internetovou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Také tvrdí, že svět obchodu už nelze oddělovat na e-komerci a kamenné obchody. „Významné obchody spouštějí průběžně e-shopy, naopak nejvýznamnější internetové obchody zřizují výdejny či přímo prodejny tak, aby byly pro své zákazníky ještě dostupnější,“ konstatoval.
Přes e-shop lze nakoupit i vstupenky
Současným trendem je třeba nakupování vstupenek přes internetové obchody. Tuto službu využívá čím dál více lidí a obchodníci se jim snaží vyhovět. Od loňska funguje online prodej akvaparku Aqualand Moravia na adrese www.koupejse.cz. A podle interních čísel Aqualandu Moravia prodeje voucherů za první 4 měsíce letošního roku převýšily prodeje za celý rok 2015 hned dvakrát. Důvodem jsou zřejmě také speciální akce, které zájemci jinak než přes internetový obchod neseženou.
„Koupě vstupenky přes e-shop má také výhodu přednostního odbavení na pokladnách přímo v Aqualandu Moravia. Na speciálně vyhrazené pokladně pro zákazníky z e-shopu vymění voucher za vstupenku, a o to rychleji jsou pak lidé přímo v areálu,“ popsal generálním ředitelem Aqualandu Moravia Petr Pavlacký.