Internetové bankovnictví v ČR využívá podle studie téměř polovina lidí. S hackerským útokem se setkalo více než 17 procent klientů bank, škody z tohoto druhu kriminality v ČR překračují miliardu korun ročně.
Banky mají různé způsoby, jak identifikovat klienty
Studie porovnávala situaci v zabezpečení elektronických plateb mezi 70 bankami v 16 státech. Banky v jednotlivých státech Evropy mají různé způsoby, jak identifikovat klienty při elektronické komunikaci. V polovině sledovaných zemí je obvyklý certifikát nebo elektronický podpis. V Řecku, Turecku a Moldavsku se banky spoléhají na PIN nebo heslo. Estonské banky využívají často elektronické občanské průkazy. V ČR banky mají v oblibě autorizaci pomocí SMS s kódem.
-
Heslo do online bankovnictví si většina Čechů aktivně nemění
-
Platby mobilem se zatím neprosadily. Blýská se na lepší časy?
-
Počet bezkontaktních plateb stále roste, nejvíce v restauracích
-
Jak platit na dovolené a nepřijít o peníze
-
Klienti zkrachovalých bank dostanou peníze za sedm pracovních dní
Kromě identifikace a autentizace klientů používají české banky zabezpečené komunikační kanály. Ty jsou pro komunikaci s bankou povinné vedle ČR v Bulharsku, Estonsku, Moldavsku a Lucembursku. Naopak jednotný zabezpečený elektronický komunikační kanál neexistuje v Německu, Řecku a Nizozemsku. Na Slovensku je povinný pro firmy.
"Identifikace a autentizace klienta směřuje stále více do online prostředí. U nás je autentizace klienta pro vstup do internetového bankovnictví velmi dobře řešena," uvedl poradce asociace pro platební styk a digitalizaci Tomáš Hládek. I samotná studie uvádí, že v oblasti kybernetické bezpečnosti patří Česká republika k těm velmi aktivním a požadavky Evropské unie plní s předstihem a patřičnou přípravou.