Nová zákonná povinnost platí od letošního února. Zástupci společnosti však podle ČOI bezprostředně po předváděcí akci spotřebitele odvezli domů a tam od nich převzali hotovost.
\"Inspektorům se podařilo prokázat přijetí hotovosti zástupcem kontrolované společnosti po předváděcí akci, a to ve čtyřech případech. Ve dvou případech bylo na smlouvě uvedeno dokonce budoucí datum převzetí hotovosti,\" uvedla ředitelka inspektorátu pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová.
Společnost Exen Trade mimo jiné podle ČOI také použila klamavou obchodní praktiku - v kupní smlouvě neuvedla datum jejího uzavření. Následky tohoto jednání považuje Česká obchodní inspekce za přitěžující, jelikož v důsledku chybějícího data uzavření smlouvy může dojít ke ztížení uplatnění práv na reklamaci výrobku, kdy spotřebitel nebude schopen bezpečně dopočítat končící lhůtu pro uplatnění svých práv.
Organizátoři předváděcích akcí dostali v letošním 1. čtvrtletí od České obchodní inspekce 36 pokut za 4,8 milionu korun. Další desítky správních řízení nyní běží. Za celý loňský rok dostali organizátoři předváděcích akcí od ČOI 258 pokut za 29,6 milionu korun. Nedostatky inspekce zjistila v 81 procentech z 420 kontrol. Šlo o téměř stejná čísla jako v roce 2014.
Podle inspekce výsledky provedených kontrol potvrdily, že na trhu stále působí společnosti, které svoje podnikání postavily na klamání seniorů a porušování zákonů. \"Nové praktiky poškozování spotřebitelů souvisejí převážně s obcházením zákazu přijímat platby za nabízené zboží nebo služby před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy,\" uvedl ústřední ředitel inspekce Mojmír Bezecný v tiskové zprávě ze začátku června.