Německá prokuratura zkoumá možnost pokuty pro Volkswagen

08.07.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 8. července (ČTK) - Němečtí prokurátoři začali zkoumat, zda by automobilka Volkswagen měla za manipulaci s testy emisí dostat v Německu pokutu, podobně jako ji dostala od amerických úřadů. Kroky za tímto účelem zahájilo státní zastupitelství v dolnosaském Braunschweigu, uvedl dnes list Süddeutsche Zeitung.

Prokuratura podle něj vyhodnocuje \"hospodářskou výhodu\", kterou mohl Volkswagen získat použitím dodatečného softwaru; ten umožňoval při testování emisí skrývat u vozů s naftovým motorem vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě prodal zhruba 11 milionů těchto vozů.

Volkswagen ani prokuratura v Braunschweigu se ke zprávě agentuře Reuters nevyjádřily. Zprávu přinesly i zemské veřejnoprávní vysílací společnosti NDR a WDR.

Prokuratura v Braunschweigu minulý měsíc zahájila vyšetřování bývalého šéfa skupiny Volkswagen Martina Winterkorna a šéfa značky VW Herberta Diesse. Podezřívá je z manipulace na finančních trzích kvůli tomu, že firma zřejmě nesplnila povinnost informovat včas investory o možných negativních finančních dopadech skandálu s emisemi.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s aférou prodělal 1,6 miliardy eur (43 miliard Kč), což byla jeho nejvyšší celoroční ztráta v historii. Skandál už loni přinutil automobilku připravit si do rezerv více než 16 miliard eur a předpokládá se, že náklady spojené s aférou se budou ještě zvyšovat.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller tento týden odmítl výzvy, aby automobilka za skandál odškodnila zákazníky v Evropě podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482.000 naftových vozů, bude stát Volkswagen na pokutách a nákladech na opravu a odkup vozidel až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Většina amerických majitelů problematických aut obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů a Volkswagen musí většinu těchto aut od majitelů odkoupit. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK