Vláda podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) schválila materiál odůvodnění veřejné zakázky s názvem Zajištění provozu Systému elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, nadlimitní veřejné zakázce zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí.
Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele v řádném tendru. \"Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,\" řekl Ťok.
Ministerstvo nyní může s Kapschem začít vyjednávat o detailech prodloužení smlouvy. Ťok ale očekává, že někdo napadne postup ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). To dříve avizoval výběrčí mýta na Slovensku SkyToll, který má o provoz českého mýta zájem. SkyToll dnes označil prodloužení smlouvy s Kapschem za protiprávní a chce se proti němu bránit zákonnými prostředky. Zda podá návrh na prošetření postupu ministerstva u ÚOHS, ale dnes SkyToll nesdělil. Zatím se antimonopolní úřad mýtem nezabývá.
Rozhodnutí vlády zkritizovala opozice. Šéf ODS Petr Fiala vyzval Ťoka k odchodu, výběr mýta od ledna 2017 je podle něj ohrožen. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu s Kapschem jeho strana právně napadne. \"Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele,\" řekl. Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.
Během tříletého trvání prodloužení smlouvy s Kapschem by chtělo ministerstvo dopravy najít nového provozovatele výběru mýta v otevřené soutěži. Ta by měla být vypsána nejpozději v polovině roku 2017, řekl dnes novinářům premiér. Ťok podle Sobotky také dostal za úkol informovat do konce července vládu o tom, jak příprava tendru postupuje.
Již koncem roku 2013 za vlády Jiřího Rusnoka oznámilo ministerstvo dopravy záměr, vypsat soutěž na manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po konci smlouvy s Kapschem v roce 2016. Již tuto soutěž ale provázela řada problémů, stejně jako následnou přípravu samotného tendru na výběr mýta. V prosinci 2015 ministerstvo připustilo, že nestihne vybrat nového provozovatele systému v řádném řízení do konce smlouvy s Kapschem.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.