Prodloužení smlouvy s firmou Kapsch vláda schválila před týdnem. Nynější dodavatel má během tříletého prodloužení získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun.
\"Je to v příkrém rozporu s tím, jak jsou leckdy účelově kriminalizováni komunální politici - starostové, radní, zastupitelé -, a to často jen pro formální chyby. A tady ministerstvo dopravy zadá veřejnou zakázku za 7,5 miliardy bez transparentní soutěže,\" odůvodnil podání podnětu předseda STAN Petr Gazdík.
Ze situace hnutí viní ministerstvo dopravy, které podle něj několik let ohledně výběru mýta po roce 2016 nedělalo nic. \"Jednoznačně nyní směřuje k zadání veřejné zakázky bez soutěže, podle nás protiprávně a bez splnění zákonných požadavků,\" uvedlo hnutí. Podle něj byly \"porušeny zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, které představují způsob, jak zabránit zneužití ze strany zadavatelů a zajistit rozvoj hospodářské soutěže\".
O návrhu ministerstva na prodloužení smlouvy s Kapschem se před jeho schválením vedla ostrá debata ve vládní koalici. ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise. Smlouva s Kapschem by podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) mohla být připravena koncem prázdnin, nebo začátkem září. Ministr ale už dřív uvedl, že čeká, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil ÚOHS.
Nynější kontrakt s Kapschem vyprší koncem roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.