Vláda projedná smlouvu o financování krajské železnice

19.07.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. července (ČTK) - Vláda projedná smlouvu o financování krajské železnice mezi roky 2020 a 2034. Nová dohoda, kterou by měla vláda s kraji podepsat, nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybňováno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace. Projednání tohoto bodu vláda na svém předchozím zasedání odložila.

\"Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečnou zárukou stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena,\" uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Jeho prostřednictvím bude stát krajům peníze na spolufinancování železnice posílat.

Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.

Ministerský návrh nevyhověl požadavku Hospodářské komory ČR, která požadovala, aby státní dotace pro železniční dopravu byly podmíněné pořádáním výběrových řízení na železničního dopravce, který bude pro kraj dopravu zajišťovat. Soutěže na dotovaných tratích požadují soukromí železniční dopravci. V poslední době například Leo Express patřící podnikateli Leoši Novotnému požadoval vyhlášení výběrových řízení na nově zaváděné expresní mezistátní vlaky mezi Prahou a Lincem přes České Budějovice. Ty by ale podle návrhu ministerstva dopravy měly provozovat České dráhy.

Vláda se v březnu s hejtmany předběžně dohodla na memorandu, které by krajům zaručovalo od roku 2019 po dobu 15 let státní dotaci zhruba třetiny nákladů na zajištění veřejné železniční regionální dopravy. Kraje by si mohly samy zvolit, jaký železniční dopravce bude cestující vozit.

Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK