Vláda se s kraji dohodla na smlouvě o financování železnice

20.07.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. července (ČTK) - Vláda se s kraji dohodla na parametrech smlouvy, která zajistí financování krajské železnice v letech 2020 až 2034. Po jednání kabinetu s kraji to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Vláda jednání o smlouvě dnes dopoledne přerušila, podle premiéra se k ní odpoledne vrátí a smlouvu schválí. Šéf asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) doplnil, že kromě dohody o financování železnice podepíše s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) memorandum o spolupráci státu a krajů na údržbě silnic 1. třídy.

Nová dohoda, kterou by měla vláda s kraji podepsat, nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybňováno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace.

\"Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečnou zárukou stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena,\" uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Jeho prostřednictvím bude stát krajům peníze na spolufinancování železnice posílat.

Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun ročně. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.

Ministerský návrh nevyhověl požadavku Hospodářské komory ČR, která požadovala, aby státní dotace pro železniční dopravu byly podmíněné pořádáním výběrových řízení na železničního dopravce, který bude pro kraj dopravu zajišťovat. Soutěže na dotovaných tratích požadují soukromí železniční dopravci.

Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK