Podle antimonopolního úřadu byl pro české firmy diskriminační požadavek ministerstva, aby doložily účast na podobně velkém PPP projektu. Takovéto osvědčení by ale musely získat jen v zahraničí, protože v Česku dosud žádný takový projekt realizován nebyl. Samotnou zakázku pro poradce odhadlo ministerstvo dopravy na 97 milionů korun, projekt výstavby 32 kilometrů D4 mezi Milínem a Miroticemi na Písecku ocenilo na zhruba 25 miliard korun.
\"Přistoupíme nyní k tomu, že výběrové řízení zopakujeme, vyhlásíme tendr na poradce s upravenými kvalifikačními podmínkami. Nicméně nechceme, aby se nějaký méně kvalifikovaný poradce na tomto významném projektu učil způsobu, jak vyjednat podmínky, které potom bude muset stát dodržovat,\" řekl ČTK Neusar. Právě potřebou najít zkušeného poradce úřad argumentoval i v neúspěšném rozkladu k předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi.
Stavbu dálnice ze soukromých peněz posvětila vláda letos v lednu. Kabinet tehdy počítal, že by stavební práce mohly začít v polovině příštího roku. Nyní ministerstvo dopravy upravený harmonogram stavby neuvedlo. D4 podle ministerstva stále není jako celek připravena na zahájení výstavby, přestože na výkupu pozemků a získání stavebních povolení úředníci pracují bez závislosti na průběhu tendru na poradce.
Zapojení privátního kapitálu spočívá v tom, že stát do výstavby nevloží vlastní peníze, ale přenechá výstavbu kompletně na soukromém investorovi. Tomu pak platí za bezchybný provoz na daném úseku po předem sjednanou dobu.
V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku. Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy, že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba silnice D7.
Tomáš Cafourek mal