V současnosti je systém zimní údržby silnic první třídy roztříštěný a komplikovaný. Část údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro některé regiony vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pro pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vypsalo soutěž samo ministerstvo dopravy.
Aktuální návrh ze strany ministerstva dopravy navazuje na předchozí pokusy nynější stav sjednotit. Dosavadní návrhy nicméně narazily na odpor krajů, některé pak na podnět hejtmanů zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. V týdnu se nicméně úřad na podobě údržby silnic dohodl s šéfem Asociace krajů a hejtmanem Michalem Haškem.
Kompromisní návrh předpokládá, že ministerstvo vypíše uvedené zakázky a zajistí tak údržbu silnic za předpokladu, že nebude do konce března příštího roku schválená novela zákona, která problematiku zimní údržby upravuje. Kraje totiž mají zájem zajišťovat tyto práce vlastními silami. Podle zákona ale není možné rozdělit údržbu a budování komunikací, takzvanou investiční část. Tu ale u silnic první třídy vykonává ministerstvo dopravy prostřednictvím ŘSD a kraje o ni zájem nemají, uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.