GE by se ve smlouvě měla více zavázat, že v Česku bude investici realizovat. Ministr financí Andrej Babiš (ANO), který dříve část chystané smlouvy kritizoval, dnes uvedl, že vítá posun směrem k silnějšímu závazku GE Aviation, že v ČR investici realizuje. Garance v dřívějších materiálech předkládaných na jednání vlády podle něj nebyly dostatečné.
\"O investici GE jsem vedl a stále vedu řadu jednání. Abych mohl projekt s klidným svědomím podpořit, záleží na tom, jak MPO, potažmo MŠMT doladí konečnou podobu materiálů na jednání vlády,\" uvedl Babiš.
GE by v novém závodě měla zahájit výrobu do konce roku 2022. V té době by produkce firmy v ČR měla dosáhnout 400 motorů za rok, v roce 2026 pak 600 motorů. V novém závodě by mělo být vytvořeno do deseti let nejméně 500 nových pracovním míst. Společnost by také měla získat od státu investiční pobídky.
\"Investice bude znamenat zvýšení technologické úrovně ČR, \'inteligentní\' zakázky pro české výrobce a dodavatele, růst zaměstnanosti a růst profesní zdatnosti, nové studijní specializace na VŠ,\" uvedlo MPO v předkládací zprávě. Česko by se díky investici dostalo mezi pět států na světě, ve kterých jsou navrhovány a vyráběny letecké motory.
MPO proto navrhuje kroky vedoucí k další podpoře rozvoje letectví a kosmických aktivit v ČR. Například až dvě miliardy korun mají jít na rozvoj znalostí a dovedností Fakulty strojní ČVUT v oboru letectví. MPO chce poskytnout prostředky pouze pro předfinancování záměru. \"V případě, že dojde k úplnému zajištění financování z fondů EU v průběhu roku 2017, budou prostředky vráceny do státního rozpočtu,\" uvádí zpráva. Na vytvoření programů podpory rozvoje letectví a kosmických aktivit by mělo jít v roce 2017 i v následujícím roce 375 milionů korun.
Vláda na minulém zasedání projednávání tohoto bodu přerušila. Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) to odůvodnil \"pokračující nepodporou\" ministerstva financí. To ale popřelo, že by se stavělo proti podpoře stavby závodu GE v Česku.
MF minulý týden uvedlo, že návrh zvýhodňuje GE na úkor českého státu. Stavbě má předcházet výzkum a vývoj kvůli certifikaci motorů na evropské standardy, na což podle ministerstva financí GE žádá od státu nezávaznou dotaci 2,5 miliardy korun. \"Tu vyčerpá, a teprve poté se rozhodne, zda výrobu skutečně v Česku umístí,\" upozornil dříve mluvčí ministerstva Michal Žurovec. Při takovém postupu by podle něj nesl stát naprostou většinu nákladů a rizik.