V současnosti je systém zimní údržby silnic první třídy roztříštěný a komplikovaný. Část údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro některé regiony vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pro pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vypsalo soutěž samo ministerstvo dopravy.
Aktuální návrh ministerstva navazoval na předchozí pokusy stav sjednotit. Dosavadní návrhy nicméně narazily na odpor krajů, některé pak na podnět hejtmanů zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Podle společnosti AVE CZ tento krok, kdy vláda vyloučila hospodářskou soutěž, přijde daňové poplatníky v konečném důsledku na stovky milionů korun. Ty mohl stát ušetřit, pokud by na údržbu vypisoval výběrová řízení.
\"Rozhodnutí ministerstva dopravy nás překvapilo - nevidíme jediný důvod, proč omezovat hospodářskou soutěž a likvidovat konkurenční prostředí. Vždyť krajské firmy by se mohly normálně účastnit výběrových řízení. Jen otevřená soutěž zaručí, že se bude efektivně a hospodárně nakládat s veřejnými prostředky. Toto rozhodnutí vnímáme jako znárodnění zimní údržby silnic, tento krok nás vrací před rok 1989,\" uvedl jednatel AVE CZ Roman Mužík. AVE CZ vyhrála v rámci pilotního projektu tendr na údržbu silnic ve Zlínském kraji.
Kompromisní návrh předpokládal, že ministerstvo vypíše uvedené zakázky a zajistí tak údržbu silnic za předpokladu, že nebude do konce března příštího roku schválena novela zákona, která problematiku zimní údržby upravuje. Kraje totiž mají zájem zajišťovat práce vlastními silami. Podle zákona ale není možné rozdělit údržbu a budování komunikací, takzvanou investiční část. Tu ale u silnic první třídy vykonává ministerstvo dopravy prostřednictvím ŘSD a kraje o ni zájem nemají, uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.