Pracovníci inspektorátu Středočeského a hl. m. Prahy České obchodní inspekce se v období května a června 2016 zaměřili na prodejny klenotů v internetových obchodech. Prověřovali, zda při prodeji šperků osazených vzácnými kameny nedochází ke klamání spotřebitele. ČOI ke kontrolní akci přistoupila na základě podnětu spotřebitele. Inspektoři zakoupili na e-shopu krizomat.cz tři druhy šperků: briliantové oko, diamantový náramek a korunkový prsten s diamantem. U výrobků prodávající uváděl, že výrobek je osazen briliantem/diamantem, nicméně tomuto tvrzení neodpovídala výše prodejní ceny - cca 200 Kč.
"Posouzením v odborné laboratoři bylo následně zjištěno, že se skutečně nejedná o brilianty/diamanty. Zjištění tak nasvědčuje tomu, že prodávající porušuje zákaz používání nekalých obchodních praktik," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
V dalším případě, za účelem ověření, zda nedochází ke klamání spotřebitele, byly v internetovém obchodě lior.cz, který je provozovaný obchodní společností Wimpex Bohemia s.r.o., zakoupeny dva druhy šperků - náušnic, kdy u jednoho prodávající uváděl, že je pozlacený, druhý pak s rhodium úpravou. Posouzením v odborné laboratoři však nebyla rhodium úprava, ani pozlacení prokázáno. Zjištění tak nasvědčuje tomu, že prodávající porušuje zákaz používání nekalých obchodních praktik.
Ze znaleckých posudků odebraných šperků vyplývá, že u obou kontrolovaných subjektů bylo prokázáno užití nekalých obchodní praktik, neboť ani jeden z odebraných vzorků neměl deklarované vlastnosti. Vzhledem k závažnosti zjištěných skutečností čeká prodávající správní řízení.
Inspekce uvedla, že od roku 2010, kdy je prodej šperků kontrolován, jsou nedostatky zjišťovány ve zhruba 70 procentech kamenných provozoven. Prodávající zákazníkům nejčastěji tvrdí, že šperky jsou osazeny drahými kameny, ale ve skutečnosti se jedná o levné napodobeniny.