Formu jednacího řízení bez uveřejnění kraj podle mluvčí zvolil kvůli časové tísni a krajní naléhavosti případu. Zvolený postup je podle kraje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, který pro takovýto případ umožňuje použití JŘBÚ. Vybrané firmy zajistí dopravu do doby, než ji budou dělat dopravci vybraní ve standardním zadávacím řízení.
Kraj již v závěru července 13 dopravců oslovil. \"V průběhu srpna s nimi budeme jednat o ceně dopravního výkonu a obchodních a technických podmínkách poskytování veřejné služby. Budeme se chtít pohybovat ve stejné finanční úrovni, kterou vynakládá kraj na veřejnou autobusovou dopravu dnes,\" uvedla Götzová. Kraj očekává, že jednání s dopravci mohou mít i více kol. \"Důležité je, že cestující by žádnou změnu od 1. ledna 2017 neměli zaznamenat. Není v plánu žádné omezení ani rušení spojů,\" dodala mluvčí.
Opozičním lidovcům zejména vadí to, že v rámci JŘBU byli pro danou část dopravy osloveni stávající dopravci. \"Je jasné, že stávající dopravci nebudou mít snahu snížit cenu. Likviduje se tím komerční prostředí,\" řekl dnes na tiskové konferenci ke krajským volbám předseda KDU-ČSL a kandidát do krajského zastupitelstva Pavel Bělobrádek. Kdyby podle něj byli osloveni i další dopravci, dala by se cena snížit. Pokud by krajní naléhavost pokračovala po celých deset let, mohla by úspora z nižší ceny jít podle Bělobrádka do desítek milionů korun.
Kraj soutěž na nové dopravce vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly otevírat 8. prosince, ale termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci postupně posunut na duben. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) však tendr začátkem dubna zastavil a na začátku května zrušil. Kraj podle ÚOHS porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách. Kraj s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad. Jako nejzazší termín pro uzavření smluv z tendru si kraj stanovil 31. červenec.
Tendr nejostřeji kritizovaly odbory, podle nichž tendr neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připravené diletantsky. Nová soutěž by podle odborů měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celé ČR. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.
Ze stávajících dopravců pro kraj nejvíce jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.
Zdeněk Rychtera jpt