\"Ročně je třeba opravit zhruba pět procent délky sítě, což v dlouhodobém měřítku představuje trvale udržitelný stav vozovek. V aktuálním období přibližně posledních pět let opravujeme výrazně více, protože v minulosti toto pravidlo nebylo dodržováno,\" uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Vedle rekonstrukce dálnice D1, při které se komunikace rozšiřuje do stran o 75 centimetrů, patří mezi největší opravy posledních let oprava povrchu vozovek dálnic D5 z Prahy do Plzně nebo D2 od Brna k hranicím se Slovenskem. Obě komunikace silničáři postupně rekonstruují několik let, nejdelší opravované úseky nicméně připadly na loňský a letošní rok.
Stavební ruch se projevil na tuzemských silnicích ale hlavně v loňském roce, kdy souvisel nejen s opravami, ale i se stavbou nových úseků, byla totiž poslední možnost dočerpat evropské dotace z předchozího Operačního programu doprava na výstavbu nových silnic. Loni tak byla zahájena například výstavba více než 14 kilometrů dlouhého úseku z Přerova do Lipníku nad Bečvou, nových úseků D3 u Českých Budějovic nebo pokračování R4 u Dubence.
Největší rozšíření dálniční sítě ale nastalo od letošního ledna, kdy přestala platit kategorie rychlostních silnic a dálniční síť se tak administrativně rozrostla o 450 kilometrů. Spolu s tím ministerstvo dopravy rozhodlo o tom, že na části silnic první třídy, které mají čtyři pruhy a jednotlivé jízdní směry jsou od sebe odděleny svodidly, bude možné jezdit až 110kilometrovou rychlostí na místo původních maximálních 90 kilometrů v hodině.
Opravy dálnic v roce 2016- 70,7 km
D1 Rekonstrukce vozovky D1 km 199,3 - 204,6 vpravo 5,3 D1 Rekonstrukce CB vozovky D1 km 220,2 - 229,5 vpravo 9,3 D2 Oprava AB a CB vozovky km -0,4 - 3,2 vlevo 3,2 D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 9,7 - 16,2 vpravo 6,5 D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 18,4 - 11,9 vlevo 6,5 D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 24,3 - 18,4 vlevo 5,9 D2 Oprava AB vozovky D2 km 60,55 - 56,2 vlevo 4,3 D5 Oprava AB vozovky v km 11,2-19,7 P 8,5 D5 Oprava AB vozovky v km 41,8 - 48,0 P 6,2 D5 Oprava AB vozovky v km 49,5 - 40,7 L 8,8 *D8 Oprava AB vozovky v km 12,120 - 18,350 P 6,2
* může se uskutečnit až v roce 2017
Opravy dálnic v roce 2015 - 64 km
D1 Oprava AB vozovky km 9,400-1,275 vlevo, II. etapa 4,1 D1 Rekonstrukce CB vozovky km 204,6 - 210,0 vpravo 5,4 D1 Rekonstrukce CB vozovky km 215,0 - 210,0 vlevo 5,0 D1 Rekonstrukce CB vozovky km 199,3 - 204,6 vlevo 5,3 D2 Oprava AB a CB vozovky km -0,4 - 3,2 vpravo 3,6 D2 Oprava CB vozovky km 28,4 - 42,7 vpravo 14,7 D2 Rekonstrukce CB vozovky km 19,2 - 24,4 vpravo 6,3 D5 Oprava AB vozovky km 34,05 - 41,815 P včetně MÚK Žebrák 7,8 D5 Oprava AB vozovky v km 58, 5 - 51, 15 L 7,5 D11 Oprava CB vozovky 13,7 - 18,0 vpravo 4,3
Opravy nově klasifikovaných dálnic (dříve rychlostních silnic) v roce 2016 - 36,3 km
D6 D6 od ČS Benzina k MÚK D. Dvory (směr KV-Cheb) 2,6 D6 D6 od estakády - před MÚK D. Dvory,2.úsek 1,7 D6 D6 před MÚK D.Dvory-MÚK \"Y\" 3 D35 LP D35 LP Olomouc obchvat - Přáslavice 3 D48 D48 MÚK Horní Tošanovice 0,9 D56 D56 Ostrava - Frýdek-Místek II. 5,8 D52 D52 rekonstrukce AB vozovky v km 23,093 - 27,164 4,1 D4 D4 Dobříš most 4-022 D4 D4 Klínec a Kytín LS 2,8 D4 D4 Jíloviště - Klínec PS 2,7 D4 D4 EXIT 24 Voznice PS a EXIT 32 Dobříš jih PS+LS (větve) 1 D6 D6 mosty ev.č. 6-011..1 a 6-011..2 D7 D7 Praha - Knovíz PS I. a II. etapa 8,7
Opravy rychlostních silnic v roce 2015 - 35 km.
R46 R46 Olšany - oprava mostu 46-021..3 - R46 LP R46 LP Brodek u PV - Olšany u PV 4,1 R46 PP R46 PP Drysice - Olomouc 6,6 R35 LP R35 LP Nemilany 3 R48 R48 Dobrá - Dobratice, oprava povrchu mostů 0,7 R52 R52 Rekonstrukce vozovky AB km 9,740 - 23,093 13,4 R6 R6 Pavlov - Velká Dobrá PS vybrané úseky 3,6 R4 R4 Mníšek pod Brdy a Dlouhá Lhota PS 3,2 R6 R6 přejezdy SDP 0,3 R7 R7 Knovíz most ev.č. 7-016 - rekonstrukce mostu 0,1
Zdroj: ŘSD