Královéhradecký kraj původně vyhlásil šestimiliardový tendr na nové dopravce pro léta 2017 až 2026, antimonopolní úřad však letos na jaře, zatím nepravomocně, soutěž zrušil. Hradecký kraj se proto rozhodl zadat zajištění dotované linkové autobusové dopravy od 1. ledna 2017 bez otevřené soutěže takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění (JŘBU). Pro uzavření smlouvy kraj oslovil 13 nynějších dopravců.
\"Předpokládám, že do konce září, možná i do zastupitelstva 12. září, podepíšeme buď všechny smlouvy, nebo velkou část smluv,\" řekl Franc. Pokud by se kraji nepodařilo s některým z oslovených dopravců smlouvu uzavřít, kraj podle něj osloví další dopravce. \"V kraji jsou dvě tři firmy, které mohou nabídnout opravdu desítky vozidel na zajištění dopravy,\" řekl Franc.
Kraj na základě jednání s dopravci upravil původní smlouvy, úpravy se týkaly například mezd. \"Na příští rok uvolní kraj částku v rozmezí pět až sedm milionů korun, která umožní dopravcům tento nárůst mezd pokrýt,\" uvedl Franc. Další úpravy se týkaly například snížení maximálních sankcí pro dopravce, kraj také snížil požadavky na vybavení nebo stáří vozidel.
Hradecký kraj už dříve oznámil, že cestující by žádnou změnu od 1. ledna 2017 neměli zaznamenat, v plánu není žádné omezení ani rušení spojů. Hradecký kraj také zvažuje možnost vytvoření vlastní linkové autobusové dopravy.
Kraj soutěž na nové dopravce vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly otevírat 8. prosince, ale termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci postupně posunut na duben. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) však tendr začátkem dubna zastavil a na začátku května zrušil. Kraj podle ÚOHS porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách. Kraj s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad. Jako nejzazší termín pro uzavření smluv z tendru si kraj stanovil 31. červenec.
Tendr nejostřeji kritizovaly odbory, podle nichž tendr neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připravené diletantsky. Nová soutěž by podle odborů měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celé ČR. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.
Ze současných dopravců pro kraj nejvíce jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.