Návrh příslušného zákona nyní zamíří k podpisu prezidentu Miloši Zemanovi. Úřad by měl vzniknout půl roku po vyhlášení normy ve sbírce.
Kromě sporů mezi dopravci má nově zřizovaný úřad rozhodovat spory mezi poskytovateli evropské služby elektronického mýta pro kamionové dopravce nebo řešit spory o poplatky na letištích vůči jednotlivým dopravcům.
Vznik regulačního orgánu, který by nebyl závislý na ministerstvu dopravy, je jednou z podmínek dalšího otevírání trhu s osobní železniční dopravou soukromým společnostem. Nyní o přidělování volné železniční kapacity rozhoduje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a případné spory řeší Drážní úřad. Ten je ale přímo podřízený ministerstvu dopravy, které zároveň vykonává akcionářská práva k jednomu z dopravců, Českým drahám. Kvůli tomu, že současný stav nesplňuje podmínky EU o nediskriminačním přístupu k jednotlivým dopravcům, má nový úřad vzniknout.
Někteří senátoři potřebu zřízení úřadu zpochybňovali. Zpravodajka Veronika Vrecionová (ODS) soudí, že vhodnější by bylo přeměnit Drážní úřad do podoby, jakou požaduje unie. Podobně se vyjádřil i Jiří Čunek (KDU-ČSL), podle něhož by se úkolu regulátora mohla ujmout i část ministerstva dopravy. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale zdůraznil, že úřad musí být nezávislý. \"Nebude to nějaký zásadní nárok na rozpočet,\" řekl.
Pro předlohu hlasovalo 41 přítomných senátorů, proti byl jeden. Hlasování se zdrželo 25 členů horní komory.
V čele úřadu bude stát předseda, kterého bude jmenovat a odvolávat vláda. Jeho funkční období bude šestileté, bude možné opětovné jmenování. V úřadu má podle Ťoka působit deset až 15 lidí. Vesměs mají být podle informací v důvodové zprávě převedeni z Drážního úřadu a Drážní inspekce.