\"Pokusili jsme se najít rozumný kompromis, který vyváží všechny ty tři aspekty, o kterých jsme tady hovořili. To znamená prostředky, které jsou k dispozici, legislativa, která nám umožňuje toto řešení, a samozřejmě zvýšení mezd pro řidiče,\" uvedl Baxa. Zároveň dnešní jednání označil za posun, konkrétní změny v materiálu pro jednání v září nicméně neuvedl.
Řidiči linkových autobusů se proti nízkým mzdám bouří dlouhodobě. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny, autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Ty mnohdy nedosahují ani 100 korun za hodinu. Dopravní odbory proto požadují navýšení mzdy na 130 korun za hodinu. Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.
Hodinové mzdy ve výši 130 korun označil zástupce zaměstnavatelů a prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák za nereálné. Podle Hanáka se mzdy řidičů pohybují mezi 17.000 a 26.000 korun. Průměrné mzdě, která je pro tuto profesi 22.000 až 23.000 korun, pak podle Hanáka odpovídá hodinová mzda 100 až 110 korun. Za nereálné označil Hanák i možné uzavření vyšší kolektivní smlouvy. Podle něj jsou problémy často s menšími dopravci, kteří nejsou členy svazu.
Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11.000 řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka jich chybí asi 6000. Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní 1. čtvrtletí byla 26.480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22.425 korun.