Královéhradecký kraj původně vyhlásil šestimiliardový tendr na nové dopravce pro léta 2017 až 2026, antimonopolní úřad však na jaře, zatím nepravomocně, soutěž zrušil. Protože kraj nemohl smlouvy končící k 31. prosinci dopravcům prodloužit, rozhodl se zadat zajištění dotované linkové autobusové dopravy od 1. ledna 2017 bez otevřené soutěže oslovením 13 dopravců, kteří pro kraj již nyní jezdí.
Dopravci mohli nabídky podávat do konce srpna. Hlavní zadávací podmínkou pro uchazeče bylo dodržení maximální výše nabídkové ceny. \"Takřka všichni dopravci podali nabídku jen o pár korun nižší, než byla stanovená maximální cena,\" uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček (ČSSD). Dopravci budou pro kraj jezdit do doby, než kraj vybere nové dopravce ve standardním vývěrovém řízení. Vypsání nového tendru již bude na novém vedení kraje vzešlém z říjnových voleb.
Vyloučená nabídka byla podle hejtmanství formálně špatná a byla od dopravce Milana Fejfara z Jičína, který pro kraj zatím zajišťuje jednu linku na Jičínsku. Linka podle France představuje jednu promili z celkového výkonu dopravy v kraji a kvůli jejímu malému objemu ji kraj může zadat přímo bez soutěže. Podle France není vyloučeno, že na lince ze Sobotky do Dolního Bousova bude Fejfar dál jezdit.
Kraj by měl za rok na dotaci dopravcům zaplatit stejně jako v minulých letech, tedy asi 300 milionů korun. Na příští rok bude suma zvýšena o pět až sedm milionů korun, které by měly jít na růst platů řidičů. Úpravy smluv se po jednáních kraje s dopravci týkaly například snížení maximálních sankcí pro dopravce, kraj také snížil požadavky na vybavení nebo stáří vozidel.
Kraj soutěž na nové dopravce vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly otevírat 8. prosince, ale termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci postupně posunut na duben. ÚOHS však tendr začátkem dubna zastavil a na začátku května zrušil. Kraj podle ÚOHS porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách. Kraj s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad.
Tendr nejostřeji kritizovaly odbory, podle nichž neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připravené diletantsky. Nová soutěž by podle odborů měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celé ČR. Námitky proti soutěži podaly i některé dopravní společnosti.
Ze současných dopravců pro kraj nejvíce jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí a Osnado.