Termín otevření se může podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v případě neočekávaných problémů změnit v řádech dnů. ŘSD každopádně počítá se zprovozněním dopravy na mostě do 20.září.
\"Kompletně jsme vyměnili mostní svršek včetně přechodových oblastí a předpolí mostu. Renovací nátěrových hmot jsme vyřešili protikorozní ochranu a opravili jsme betonové konstrukce spodní části stavby,\" uvedl Vodňanský. Stavbaři opravili především mostní závěry, které byly podle expertů v havarijním stavu a vyměnili také vodotěsnou izolaci.
Opravy, které byly dlouho odkládané, začaly v červnu roku 2015, od prosince do března byl dočasně umožněný průjezd pro osobní automobily.
Podle Vodňanského stavaře během léta brzdil déšť. Doba, kdy mohli bez omezení pracovat, byla téměř poloviční oproti původním plánům. \"Díky neustálému přeorganizovávání prací a nasazení větší kapacity pracovníků jsme dokázali časovou ztrátu minimalizovat,\" uvedl Vodňanský.
Žďákovský most byl do provozu uveden před 48 lety. Ocelový oblouk mostu má rozpětí 330 metrů, což je i ve světovém měřítku ojedinělý údaj. Délka mostu činí 543 metrů, po konstrukci vede dvouproudá silnice ve výšce 50 metrů nad hladinou Orlického jezera a 100 metrů nad dnem řeky Vltavy. Hmotnost oblouku je 3100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4116 tun.
Celé léto tu měli stavaři problémy se zvědavými turisty. \"Od začátku turisté nerespektují zákazy, vstupují na staveniště a ničí opravy,\" uvedl Vodňanský. Turisté připlouvají i na lodích. \"I když je zde vydané dopravní omezení, tak zaparkují pod částí, kde se pracuje, pod zavěšenými konstrukcemi, na kterých pracují dělníci a sledují co se děje nad nimi,\" uvedl Vodňanský.
Most se také zapsal i do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd v první polovině 90. let právě ze Žďákovského mostu shazovali na dno Vltavy těla svých obětí zavařená v sudech.