\"Stavba obchvatu se dostala do statusu prioritních staveb a bude posuzována ve výjimečném režimu co se týká o zákona o posuzování vlivu na životní prostředí,\" uvedla ředitelka českobudějovické pobočky ŘSD Vladimíra Hrušková. \"Naše veškeré úsilí je věnováno tomu, abychom dodali veškeré dokumenty tak, aby šlo vše nejrychlejší cestou,\" dodala.
Podle ní stále pokračují výkupy pozemků na stavby obchvatu. Na jedné polovině projektu stát získal už 88 procent plochy a ve druhé polovině má podle Hruškové podepsáno zhruba 58 procent ploch. Smlouvy k zisku dalších zhruba 30 procent ploch má podle jejích slov připravené a jsou před podepsáním. Několik pozemků bude či již bylo vyvlastněno.
Podle Hruškové je ŘSD připraveno k tomu, aby na konci příštího roku zahájilo stavební práce. \"Do konce měsíce zahájíme výběrové řízení na zhotovitele stavby v prvním kole. Výběrové řízení bude dvoukolové. Na jaře příštího roku, po ukončení veškeré majetkové činnosti, bychom mohli požádat o stavební povolení,\" uvedla Hrušková.
Její slova potvrdil i náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. \"Postupujeme společně, odpovídá to našim plánům. Věříme, že do konce ledna bude hotové první kolo výběrového řízení. V nejbližších dnech vstoupí v účinnost nařízení vlády, které stavbu obchvatu Českých Budějovic definuje jako stavbu prioritní,\" řekl Čoček.
Obchvat Českých Budějovic se má stát součástí dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví téměř tři desítky let. Zatím je v provozu pouze 40 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na Benešovsku.
Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.