Alstom oznámil rozhodnutí ukončit výrobu v Belfortu do roku 2018 tamním zaměstnancům minulý týden. Vláda za to firmu kritizovala a vyčítala jí, že s ní toto rozhodnutí nekonzultovala. Uzavření závodu v Belfortu povede ke zrušení zhruba 400 pracovních míst, zaměstnancům továrny ale firma nabídne práci na jiných závodech.
Belfort je pro Alstom a francouzskou průmyslovou tradici významným místem, protože společnost SACM, která byla francouzským předchůdcem Alstomu, tam v roce 1880 vyrobila svou první parní lokomotivu. Alstom nyní vyrábí rychlovlaky TGV a francouzská vláda na něm v rámci předloňské transakce s americkou skupinou General Electric získala právo na koupi 20 procent akcií.
Rozhodnutí Alstomu vyvolalo o víkendu politický poprask a vláda vyzvala firmu k přehodnocení tohoto kroku. Ministr financí Michel Sapin řekl, že vláda bude o budoucnosti továrny v Belfortu jednat s místními činiteli, vedením Alstomu a s potenciálními zákazníky, a dodal že zachování tamní produkce podporuje i prezident François Hollande. Francii čekají příští rok na jaře prezidentské volby a míra nezaměstnanosti, s kterou Hollande spojil svou politickou budoucnost, se dál drží kolem deseti procent.
Šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge ale v dnešním sdělení zaměstnancům uvedl, že ukončení výroby v Belfortu zajistí přežití ostatních aktivit společnosti. Belfort by se do roku 2018 měl omezit na údržbu strojů. \"Přes všechny naše snahy to vypadá, že zajistit životaschopnou budoucnost pro výrobní aktivity v Belfortu je nemožné,\" uvedl šéf podniku ve sdělení, které získala agentura Reuters.
Na to reagoval prezident Hollande, který je právě na návštěvě Rumunska. \"Uděláme všechno pro zachování Belfortu, což znamená udržet tam výrobu na léta dopředu,\" uvedl Hollande.
Přidal se i premiér Manuel Valls. \"Vedení Alstomu chci říci, že by mělo zapomenout na plány uzavření závodu v Belfortu a že může počítat s tím, že vláda na tom bude pracovat,\" řekl premiér novinářům. Dodal, že v příštích dnech a měsících by měly na výrobu v Belfortu přijít nové zakázky z Francie i zahraničí.
Alstom přitom jako hlavní důvod uzavření Belfortu udává nedostatek zakázek a nutnost zefektivnění produkce. \"Alstom za více než deset let nedostal z Francie žádné zakázky na nové lokomotivy a výroba lokomotiv TGV, kterou už po roce 2018 nemůžeme zajistit, je nejnižší v historii,\" uvedl dnes Poupart-Lafarge.