Problematickým bodem silniční výstavby jsou nyní posudky vlivu staveb na životní prostředí (EIA), které u projektů za zhruba 130 miliard korun neuznává Brusel, protože posudky vznikly podle starého zákona z doby před vstupem ČR do Evropské unie. Ministerstvo dopravy se ale domluvilo s Evropskou komisí na desítce zásadních staveb, u kterých bude nový proces EIA stačit ve zkrácené podobě. Ťok už dříve uvedl, že na tyto stavby jsou vyčleněny peníze a měly by se začít stavět během příštího roku.
Stát prostřednictvím fondu dopravy platí výstavbu a opravy dálnic a silnic první třídy. O silnice nižších tříd se starají kraje a obce. V loňském a letošním roce ale měl SFDI v rozpočtu na krajské silnice dohromady 7,4 miliardy korun. Sobotka v úterý dopisem vyzval Ťoka, aby stát na silnice druhých a třetích tříd přispěl i příští rok, zvlášť když je navrhovaný rozpočet fondu dopravy vyšší než letos.
Podle ministerstva dopravy je téma příspěvku krajům na silnice možné otevřít, pokud bude resort dopravy dobře hospodařit a peníze zbudou. Kritiku odmítá jako součást předvolebního boje. Rozpočet na příští rok je podle ministerstva dopravy v tuto chvíli uzavřený. Sobotka ale koncem minulého týdne uvedl, že vláda se při projednávání rozpočtu fondu dopravy k financování oprav krajských silnic ještě vrátí.