\"Zkušenosti od zastavení IC vlaků ukázaly, že po takovémto produktu je poptávka, a proto jsme se rozhodli obnovit IC vlaky na komerčním základě,\" uvedl Érsek. Dodal, že úkolem ZSSK bude dostat do zisku provoz IC vlaků, které budou jezdit dvakrát denně v obou směrech. V minulosti byly IC vlaky ztrátové.
ZSSK i po zrušení IC vlaků provozuje mezi Bratislavou a Košicemi státem dotované rychlíky, ve kterých mohou děti, studenti a senioři jezdit zdarma. Jízda tímto typem vlaků ale trvá déle než bývalými soupravami IC nebo vlaky RegioJetu.
RegioJet rozhodnutí slovenského ministerstva kritizoval. Podle něj vzhledem k bezplatnému cestování vybraných skupin pasažérů v rychlících nemůže na zmiňované trati fungovat se ziskem více komerčních vlaků.
\"Pokud by ale stát dopustil nebo dokonce nařídil ZSSK postup, který povede k poškozování podnikání RegioJetu a dalších dopravců, kteří si musí na svůj provoz vydělat, v takovém případě RegioJet z trasy Bratislava - Košice odejde,\" uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj v prohlášení, které poskytl ČTK.
Na provoz IC vlaků ZSSK ani v minulosti nepobírala dotace. Na vlastní komerční riziko přepravuje cestující mezi Bratislavou a Košicemi také RegioJet, který v srpnu na této trati zdražil nejnižší jízdné. Po vstupu RegioJetu na trať ZSSK jízdné v IC vlacích zlevnila.
Obnovení vlaků IC prosazovala nacionalistická Slovenská národní strana (SNS), která je součástí koaliční vlády premiéra Roberta Fica. Předseda SNS a nynější šéf slovenské sněmovny Andrej Danko se před březnovými volbami ostře ohradil vůči podnikání RegioJetu na Slovensku s odůvodněním, že nejde o slovenskou firmu.
Postup ZSSK při provozu IC vlaků prověřoval na podnět RegioJetu slovenský antimonopolní úřad (PMÚ). Úřad letos v létě oznámil, že ZSSK nezneužila svého dominantního postavení na trhu formou podnákladových cen.