\"Řidičů je nedostatek a navýšení mezd podporujeme. Znění nového zákona budeme respektovat a budeme jednat s kraji,\" řekla ČTK předsedkyně představenstva jihlavské dopravní společnosti Icom Transport Kateřina Kratochvílová.
Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy je zvýšení platů v takovém duchu, jak se jednalo. Současně s tím ale musí být podle něho schváleno vyčlenění potřebné částky a způsob jejího převedení na kraje, respektive jestli bude tato částka ve státním rozpočtu nebo v krajských rozpočtech. \"Schválení je jedna věc, vyčlenění prostředků je druhá věc,\" uvedl šéf společnosti zajišťující autobusovou dopravu ve Středočeském kraji.
Například Plzeňský kraj už podle ředitele ČSAD autobusy Plzeň Jaroslava Vejpravy na zvýšení mezd reagoval navýšením částky v rozpočtu pro příští rok. Podle Vejpravy hejtman kraje slíbil uhrazení poloviny částky s tím, že zbytek by měla uhradit vláda.
Podle vyjádření šéfa Asociace krajů Michala Haška (ČSSD) bude zvýšení mezd šoférům pro rozpočet krajů představovat nárůst výdajů o více než miliardu korun. Kraje jako objednatelé dopravy totiž dopravcům dorovnávají takzvanou prokazatelnou ztrátu z provozu spojů.
Dohoda o tom, kdo zvýšení peněz pro šoféry nakonec zaplatí, zatím není. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v září uvedl, že o náklady na zvýšení platů řidičů autobusů by se měly podělit kraje a vláda. Naopak ministr financí Andrej Babiš (ANO) zvýšení platů řidičů podporuje, ale jen z peněz krajů.
Kromě navýšení částky za jízdu se má řidičům zvednout i mzda za čekání z 50 korun na hodinu na 78 Kč. Nově by měl být zavedený příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Mzda šoférů by měla narůst z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. \"Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin tak vzroste asi o 7800 korun měsíčně,\" uvedl Sobotka v tiskové zprávě.