Vysoký růst maloobchodních tržeb v srpnu podle analytiků potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel, kteří stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují. Výrazně se zvýšil odbyt mimo jiné vybavení domácností či výrobků pro volný čas. Za nečekaně vysokým nárůstem útrat v obchodech stály kalendářní vlivy, příznivá finanční situace Čechů a stagnace cen, shodují se ekonomové.
V červenci, který měl naopak o tři pracovní dny méně než loni, rostly maloobchodní tržby bez aut pouze o 1,6 procenta. Naopak nejvíce stouply v únoru, kdy si obchodníci polepšili o 9,7 procenta. Po očištění o sezonní vlivy ale vzrostly srpnové tržby meziročně o 5,6 procenta, ve srovnání s letošním červencem reálně stagnovaly.
Zvýšení tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. \"V nepotravinářském sortimentu vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta,\" uvedl ČSÚ. Podobně na tom byly obchody s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kterým v srpnu vzrostly tržby o 10,7 procenta. Nebývalý růst zaznamenaly také tržby za stravování a pohostinství. V srpnu stouply meziročně o 10,5 procenta, rychleji rostly jen koncem roku 2005.
\"I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň,\" uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak podle něj dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu.