K tomuto návrhu přihlásilo pohledávky několik věřitelů, kterým AI poté uhradila celkem přes 60 milionů Kč. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil Bernátek, který převzal pohledávku vůči AI asi 23.000 korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Vrchní soud ale usnesení krajského soudu potvrdil, je tak pravomocné.
Problémy AI vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli oslabení rublu vůči dolaru. Loni firma do Ruska nedodala jediný stroj, celkem prodala čtyři letadla do Bangladéše a Alžírska. Letos dodala pět letadel, všechna do Ruska.
Kunovická společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Sériová výroba byla plánována na příští rok. Letadla L-410 se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud je její majitel UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření AI provoz kunovické továrny neměl ohrozit.
AI se v září potýkala s tím, že její odbory držely týden stávkovou pohotovost. Důvodem byla obava z přesunu továrny do Ruska a také dluh společnosti vůči zaměstnancům v podobě neuhrazených benefitů. Odbory stávkovou pohotovost odvolaly po uhrazení dluhu. Na jednání s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem (ČSSD) pak majitelé AI slíbili, že výroba letadel L-410 v závodu v Kunovicích zůstane zachována.
V závodu pracuje více než 900 lidí. Kvůli nedostatku zakázek je nyní zhruba 200 zaměstnanců bez práce a pobírá 60 procent platu. Ministr uvedl, že brzy bude poptávka po 11 letadlech do Ruska. Zmínění zaměstnanci by se tak měli postupně vracet do práce.