\"Část veřejných investorů se snažila vypsat výběrová řízení ještě podle starého zákona o zadávání veřejných zakázek, a to se projevilo i na znatelném nárůstu za září,\" sdělil ČTK ředitel CEEC Research Jiří Vacek. Výrazný nárůst potvrdila také Kateřina Koláčková, ředitelka společnosti Otidea, která se mimo jiné zabývá poradenstvím v oblasti veřejných zakázek. \"V posledních třech zářijových dnech byl počet vypsaných zakázek oproti průměru téměř desetinásobný,\" doplnila Koláčková.
V září veřejní investoři vyhlásili 476 výběrových řízení za 82 miliard korun. Počet se zvýšil více než trojnásobně, hodnota vzrostla zhruba dvacetkrát. Počet i objem byl nejvyšší za poslední dva roky. Na tomto rekordu se největší měrou podílelo 18 velkých soutěží vypsaných Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) ČR a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC. Největší výběrové řízení měsíce za 7,96 miliardy korun vypsalo ŘSD na stavbu dálnice D1 v úseku Říkovice - Přerov.
\"Pro nás jsou směrodatné uzavřené kontrakty. Rekordní nárůst vypsaných zakázek je jednoznačně ovlivněn snahou zadavatelů využít ještě staré zákonné normy. Je otázkou, zda vzhledem k délkám výběrových řízení není výhodnější použít již nový zákon, který přináší některá zlepšení,\" dodal generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Konkrétním firmám veřejní investoři do konce září zadali 3290 stavebních zakázek za 59,3 miliardy korun. Jejich počet klesl zhruba o čtvrtinu, hodnota více než o třetinu. \"Aktuální propad zadaných zakázek je dán tím, že v předchozích obdobích veřejní investoři výběrová řízení na stavební zakázky téměř nevypisovali. A proto není z čeho zadávat. Situace by se ale měla zlepšit, jak naznačují čísla o vypsaných zakázkách,\" uvedl Vacek.