Zároveň Ťok ale řekl, že v odůvodnění ÚOHS uvedl, že ministerstvo pochybilo již v letech 2005 a 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a že se v posledních letech naopak snažilo situaci napravit.
Podle ÚOHS se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro využití tohoto druhu zadávacího řízení. Ministerstvu teoreticky hrozila pokuta ve výši 600 milionů korun, tedy deseti procent z hodnoty problematické veřejné zakázky.
Postupu ministerstva se dnes v tiskových prohlášeních zastaly například sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a Svaz průmyslu a dopravy. \"Považujeme za správný krok, že ministerstvo dopravy zajistilo nepřerušený výběr mýta i po konci roku 2016. V opačném případě by se Česká republika stala eldorádem dalších tisíců kamionů z celé Evropy a daňoví poplatníci by navíc přišli o miliardy korun,\" uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.
Antimonopolní úřad vede ohledně mýta ještě druhé řízení na základě podání společnosti SkyToll, která chce, aby úřad plnění smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem zakázal. Firma SkyToll, která provozuje slovenský mýtný systém, se proti prodloužení smlouvy státu s Kapschem staví dlouhodobě a už dříve oznámila, že postup ministerstva dopravy napadne. Kritizovali ho i zástupci opozice a koaliční ČSSD, a to kvůli tomu, že ministerstvo nezajistilo provoz mýta po skončení letošního roku prostřednictvím otevřené soutěže.
Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prodloužení dosavadní smlouvy podle Ťoka otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.