Případem se opakovaně zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který výběr vítěze potvrdil. České dráhy, které na tratích ale zatím jezdí, podaly žaloby. Soud obě dnes zamítl, v jednom případě se zabýval čistě právními otázkami, ve druhém byla předmětem sporu údajně mimořádně nízká nabídková cena vítěze.
Hodnotící komise ale výši kompenzace, kterou požadoval vítěz, jako mimořádně nízkou nepovažovala, proto se touto otázkou ani nezabývala. Správnost tohoto postupu potvrdil nejdříve ÚOHS a následně i dnes soud.
Výběrové řízení se táhne už skoro dva roky. Jihočeský kraj vybral vítěze loni na jaře s tím, že měl na tratích jezdit od letošní změny jízdního řádu, tedy od začátku prosince. Měl by zajistit obslužnost železničních tratí České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary.
Soudce David Raus dnes uvedl, že soud o případu rozhodoval přednostně, jinak by ho měl na stole minimálně rok. České dráhy skončily v tendru třetí, za vítězným návrhem GW Train Regio byla vyhodnocena jako druhá nabídka společnosti ARRIVA MORAVA. Také její nabídku České dráhy zpochybnily. Státní firma má ještě možnost se obrátit do 14 dní po obdržení rozsudku na Nejvyšší správní soud.
Předmětem hodnocení byla ekonomická výhodnost nabídek, vedle ceny byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Částka přes dvě miliardy korun je předpokládanou kompenzací kraje za provoz šumavské lokálky.